Stig Rossen er triumferende sikker i rollen som Jabbadoor i den nye flotte udgave af Atlantis i Tivoli., Foto Søren Malmose

Hil Atlantis!

Af Per Lundsgaard 17. september 2021

Tivoli og Mikkel Rønnow har lavet en smuk og elegant udgave af Atlantis der gør hvad den kan for at skjule værkets mange svagheder. 

Titel: Atlantis

Teater: Tivolis Koncertsal

Spilleperiode: 10. september - 6. november i Tivoli, afbrudt af turne i Århus, Holstebro og Odense 28. september - 23. oktober.

Atlantis er nok 90'ernes mest berømte danske musical, den første gennemsungne af slagsen herhjemme. En stor bedrift, og lidt en tilfældighed at forestillingen blev opført først på Bellevue Teatret i Klampenborg, og senere i den berømmede udgave på Østre Gasværk Teater.

Det er nu nærmest ikoniske skønne sange at Peter Spies har komponeret, og ligeså ikonisk dårlig tekst af Thomas Høg og Sune Svanekier - den måske nok dårligste nogensinde sunget på et dansk teater, i slægt med de to herrers efterfølgende katastrofalt ringe forestillinger Egvted Pigen, Fregatten Jylland og Demokraten, alle forestillinger der var med til at give musicalen som genre et dårligt ry. 

Men en musicals alfa og omega er jo nu engang musikken, og som nævnt har Peter Spies sørget for forkælelse af øregangen, og denne nye udgave er tilmed sunget til perfektion, og nyarrangeret for et stort orkester der giver partituret al den svulstige musicallyd det kræver, men også med lyriske passsager samt æggende rytmer som Mikkel Rønnow med sikker hånd dirigerer dem igennem. 

Atlantis har i denne version fået en luksus indpakning i en lækker scenografi og smukke detaljerede kostumer af Philip Witcomp, og flot filmisk lysdesign af Tim Mitchell. Vi får de stærke sangstemmer og den lækre orkesterlyd i effektfuldt lydesign af Malte Oscar, og så har Thomas Agerholm iscenesat   med sans får både kærlighedshistorien samt den kulørte røverhistorie den er hængt op på. 

Aftenens lysende stjerne var Johanne Milland i rollen som Adalena, med en smuk lyrisk klar sopran gav hun Prinsessen masser af sødme, men også en stålsat vilje bag facaden. Stig Rossen tog sig sikkert af skurken Jabbadoor, og Thomas Høj Falkenberg var en charmerende og kæk helt. Kim Hammelsvang morede som den sleske Zan-Zan og Kaya Brüel gav spæmdende dybde til den stræbsomme Miranda og Jonas Rasmussen giver en følsom smuk fortolkning af den berømte Morgen på Atlantis. I ensemblet lagde man især mærke til Cristopher Schøllhammer Rørmose i flere sekvenser bl.a. som personificeringen af Silvans berømte krigerfar. 

Det er forkælelse at sidde og suge den brusende musik og de smukke scenerier til sig, så overlever man den kluntede tekst hen ad vejen. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Jul med fortidens store divaer: Anden søndag i advent

Ukendt komponist, arr. Wade: “O come, all ye faithful”. Fra Elisabeth Schwarzkopfs julealbum ”The ElisabethSch...

8. dec
Mozart i Ikea er ikke en god kombi på Malmø Opera.

Malmö maltrakterer Mozart

Malmö Opera har lånt danske Katrine Wiedemanns opsætning af Mozarts ”Così fan tutte”, der oprindeligt havde ...

4. dec
Nøddeknækkeren i Tivoli hitter med sin fine danske hygge.

Nøddeknækkeren og Tivoli - stadig et godt match

For 6. gang præsenterer Tivoli den 12 år gamle udgave af Nøddeknækkeren transformeret til et Tivoli anno 1874....

4. dec
Leontyne Price i titelrollen fra Verdis ”Aida”.

Jul med fortidens store divaer: Første søndag i advent 

Felix Mendelssohn (1809 – 1847), arr. Cummings: ”Hark! theherald angels sing”. Fra Leontyne Prices julealbum ”...

1. dec