Laus Høybye er et stærk centrum i den lidt diffuse musical Lazarus på Det Kongelige Teater. , Foto Emilia Therese
David Bowies musical Lazarus er langt om længe kommet til Det Kongelige Teater og Skuespilhuset efter flere corona-aflysninger, og det er da også et flot show som teatret byder det ventende publikum.
Titel: Lazarus
Teater: Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Store Scene
Spilleperiode: 21. januar - 6. marts.
Forestillingen spillede på Århus Teater i efteråret 2019 hvor vi på XQ28 var begejstrede over musikken og showet, og mindre over teksten og skuespillet. Vi håbede det blev en mere helstøbt forestilling når den kom til København. Er den så blevet det? Ikke rigtigt.
Det er stadig en oplevelse at sidde og få Bowies skønne sange i en perfekt lyd leveret af et meget velsyngende ensemble, men det er stadig mere teaterkoncert en musical over forestillingen, et valg af instruktøren Heinrich Christensen der selvfølgelig giver et flot show, men til gengæld forsvinder den lille snert af historie der findes i manuskriptet. Men på Det Kongelige Teater får Laus Høybye skabt en helstøbt figur ud af rummanden Newton der er havnet i et limbo på jorden hvor han ikke kan dø, men må sidde i sin lejlighed og drikke gin og se på venner samt kærester dø og forsvinde omkring sig. Han drømmer om at komme hjem til sin planet igen hvor han har både kone og børn. Man kan selvfølgelig godt argumentere for at historien er så tynd og syret at det er bedst er skjule den i effekter og lys, til glæde for fans af Bowies musik synges der på engelsk, mens dialogen er på dansk, hvilket er med til at fjerne sang og tekst mere fra hinanden end godt er.
Rundt om Laus Høybyes meget klare og velsyngende hovedperson er der et ligeså velsyngende galleri af bipersoner. Kristian Rossen har overtaget rollen som den dæmoniske Valentin fra Simon Matthew der spillede og sang rollen i Århus, og han har en flot sangstemme men mangler den sexede dæmoniske udstråling som Simon Matthew havde i Århus. Isa Marie Henninsgen var sprunget ind som Newtons assistent/sekretær Elly og hun klarede jobbet med bravour. Pelle Emil Hebsgaard gav forestillingen et skud af ægte musicalkomedie, mens ensemblet igen synes en smule forladt af koreograf og iscenesætter især på den store scene i Skuespilhuset der nogen gange kan virke halvtom, trods den flotte og effektfulde scenografi af Christian Albrechtsen - men kostumerne er ligeså grimme som i Århus.
Hvad Lazarus skal på Det Kongelige Teater ved jeg ikke, når der nu findes så mange fantastiske musical som aldrig bliver spillet i Danmark, og som Det Kongelige Teater bør spille, for Det Kongelige Teater skal spille musical, de skal bare spille de rigtige.