Der er masser af knald på 80'er farver og fest i Grand Prix musicalen Vi maler byen rød med Musicalteatret., Foto Ole Overgaard

Grand Prix musical er stadig et hit

Af Per Lundsgaard 7. april 2024

Musicalteatret har igen sat musicalen Vi maler byen rød op, og den er da også teatrets største succes gennem tiden. 

Titel:
Vi maler byen rød

Teater:
Musicalteatret på
Folketeatrets Store Turne Scene i Grøndal Multicenter

Spilleperiode:
Frem til 27. april

Teaterforeningen Musicalteatret er ret enestående i, at de producerer egne nyskrevne forestillinger. Musicalen Vi Maler Byen Rød er en af deres mest vellykkede, og den er nu på plakaten for tredje gang. Og tredje gang er også lykkens gang, siger man. Forestillingen har da heller ikke været bedre, end den er nu i Musicalteatrets version.

Rasmus Mansachs har skrevet manuskriptet og denne gang igså iscenesat forestillingen. Det gjorde han også meget vellykket, da musicalen spillede på Nyborg Vold tilbage i 2021. Man kan mærke, at han kender materialet ekstra godt, og der er masser af herlige indslag og scener, og så er det sangmæssige imponerende i top i denne udgave. 

Alle uden undtagelse synger fremragende de mange sange med et oplagt orkester som medspiller. Der er knald på første akten med en meget flot og moderne scenografi med en videovæg designet af Mikkel Bedsted. Den giver hele forestillingen et meget professionelt udtryk, som passer godt til grandprixuniverset. Som ved alle tidligere opførelser er der lidt problemer med en anden akt, der bliver alt for lang, og så kunne man måske have ønsket sig nogle lidt kvikkere overgange mellem scenerne; vi skal vente på, at de medvirkende forlader scenen helt, og tælle to sekunder, før de næste kommer ind, og med de mange scener bliver det til mange sekunder på en for lang musicalaften. 

Rammehistorien om det ældre ægtepar er fin, men lidt problematisk, da det ikke er helt tydeligt, hvad man vil med den. Både Allan Bjørk Petersen og Annemari Fagerlund spiller smukt underspillet som henholdsvis kræftsyg og pårørende. Men omrking dem er der konstant en baggrund af overkarrikerede ensemblespillere, der spiller gamle og svage som i en skolekomedie. Er vi på et plejehjem eller på et sygehus? Og hvis det er det første, hvor gamle tror man lige de, der var unge i 80' erne, er, og hvis det er det andet, hvorfor er der så kun gamle, senile mennesker på en kræftafdeling. Man slutter forestillingen meget rørende og smukt med det ældre ægtepar, og de havde fortjent en smule mere respekt omrking deres figurer i den øvrige iscenesættelse.

Men det kan ikke skjule, at man har en fornøjelig aften, og at der er er et væld af sjove replikker – og så har Kenneth Parsberg skabt en ganske flot koreografi, som danses imponerende præcist af både dansere og spillere. Så hvis man vil have en sjov aften med en masse genkendelige danske grandprixhits primært fra 80'erne, skal man skynde sig, hvor der er næsten fortjent totalt udsolgt til alle forestillinger. 

Tjek os ud

Teater

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

Det er Frederik Cilius som Jeppe der gør Jeppe på Bjerget til en stor teateroplevelse.

Cilius som ene stjerne på bjerget

Frederik Cilius er ganske enkelt fremragende som Jeppe i Holbergs kanoniserede komedie Jeppe på Bjerget på Det...

24. jan

75-årig ikon gæster Smukfest

Gloria Gaynor, discoens ubestridte dronning og et ikon for LGBT+-miljøet, besøger Smukfest til sommer. Med sit...

22. jan

Bryan Adams indtager Tivoli

Tivoli åbner dørene til årets sommersæson den 4. april 2025, og der er allerede meget at se frem til. En af de...

20. jan
Tenoren Galeano Salas er den største musikalske og dramatiske gevinst for Den Kongelige Operas opførelse af Donizettis

Belcantojuvel stråler på Operaen trods tvivlsomme produktionsidéer

Donizettis ”Maria Stuarda” bør du, kære læser, unde dig selv at opleve på Operaen, for selvom iscenesættelsen...

19. jan