Der er masser af fransk forførelse i Farlige Forbindelser på Det Kongelige Teater, her er Casper Crump igang med Birgitte Hjort Sørensen., Foto Emilie Therese

Frække franske forførelser

Af Per Lundsgaard 18. januar 2023

Det Kongelige Teater har taget Farlige Forbindelser på plakaten, denne gang med en moderne tilgang, der heldigvis for det meste fungerer.

Titel:
Farlige Forbindelser

Teater:
Det Kongelige Teater
Skuespilhuset
Store Scene

Spilleperiode:
Frem til 17. februar 2023

Choderlos de Laclos brevroman Les Liasons Dangereuses fra 1782 emmer af fransk overklasse fra før revoulutionen, så umiddelbart kan det være svært at forestille sig den i jakkesæt og mode anno 2022. Men det fungerer faktisk overraskende godt – til dels fordi Bente Lykke Møllers kostumedesign og scenografi er så gennemført esklusive i looket. Alt ånder af luksus i opsætningen, forstærket af de indkøbsposer fra luksuriøse modenavne og dyre genstande, som de medvirkende konstant har med sig på scenen. 

Staffan Valdemar Holms iscenesættelse af Christopher Hamptons dramatisering af Chordelos oprindelige brevroman er tro mod teksten, men moderne i sin tilgang til den. Forestillingen er meget fysisk, især godt hjulpet på vej af Bill Holmbergs koreografi, som er en vital og vigtig del af forestillingens succes. 

At se parralellen til 1780'ernes opulente Paris og vores tids higen efter luksus er godt tænkt, og forestillingen holder et spejl op for sit publikum, for vi kan godt genkende de mennesker, vi ser på scenen. Man kan sige, det er mærkeligt at der bliver skrevet så mange breve og talt om, at duellere i et moderne set-up. Ingen duellerer i dag, og hvis vi skulle vente på, at PostNord afleverede de mange breve, ville det blive en lang forestilling. Men det meste af tiden generer den moderne indpakning altså ikke.

Det er dels også, fordi skuespillerne på scenen er så gode i deres roller, at vi med det samme er med dem i deres intrigespil. Tammi Øst sitrer af overlagt intrige og farligt spil ud i den mindste bevægelse. Casper Crump er lige vel brovtende som den forførende Valmont, men Ulla Henningsen matcher Tammi Øst i overlegen overklasse skuespil som den beskyttende mor til Birgitte Hjort Sørensens fromme jomfru, der må give efter for begæret. Som de unge er William Halken og Maria Reuther helt rigtige i deres naive udtryk. 

Man kan sagtens tillade sig at blive forført i skuespilhuset, men det vil være en dårlig idé at prøve samme farlige forbindelser derhjemme. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingemann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr
Smukke Gamle Scene var ramme om Operaakademiets koncert.

Operaakademiets koncert afspejler tingenes tilstand i den professionelle operaverden

Sangernes varierende niveau, sygdom og lejlighedsvist også instruktørens misgreb gjorde Operaakademiets konc...

8. apr
Der er masser af knald på 80'er farver og fest i Grand Prix musicalen Vi maler byen rød med Musicalteatret.

Grand Prix musical er stadig et hit

Musicalteatret har igen sat musicalen Vi maler byen rød op, og den er da også teatrets største succes gennem t...

7. apr