Det er når musikken spiller at forestillingen om Grethe Sønck fungerer på Folketeatret., Foto Robin Skjoldborg

Hele Danmarks Grethe havde fortjent bedre

Af Per Lundsgaard 24. februar 2023

Gammeldags og gumpetung var noget man ikke kunne sige om den folkekære Grethe Sønck. Desværre er forestillingen om hende blevet netop det på Folketeatret. 

Titel:
Hele Danmarks Grethe

Teater:
Folketeatret
Turnescenen i Grøndalcentret

Spilleperiode:
Til 28. februar - derefter turne rundt i hele landet. 

Allerede fra første scene i forestillingen Hele Danmarks Grethe på Folketeatret aner man, at der er noget galt. Man begynder med en fejlslagen vinkel på en slags meta-teater, hvor de medvirkende er sig selv, der så spiller historien om Grethe Sønck efter at have fået tildelt roller. Vi skal igennem en slem omgang konstant afbryden hinanden i værste revystil, inden vi kommer i gang med selve forestillingen. Selvfølgelig kunne man sige, at revy-tilgangen var god, da Grethe Søncks jo havde en stor revykarriere, men det er ikke tilfældet.

Værst af alt er manuskriptet af Jesper Malmose håbløst gammeldags og instruktionen af Ina-Miriam Rosenbaum gumpetung og langsom. Dermed synes forestillingen at henvende sig udelukkende til et publikum på 70+. Intet tyder på, at man vil formidle Grethe Sønck som person til et nyt publikum – de vil have forladt forestillingen i pausen. Et andet problem for et moderne publikum er ikke kun Grethe Søncks, men forestillingens tilgivelse af Sejr Volmer-Sørensens utroskab -m– og at Grethe Søncks liv pludselig ikke er interessant uden en mand i hendes liv. At hendes karriere blomsterede efter Volmer-Sørensens død, og det at hun først der fik tilnavnet Hele Danmarks Grethe, er åbenbart uden betydning, for forestillingen slutter i 1982 ved Vomer-Sørensens død. De resterende mange år indtil Grethe Søncks død i 2010 foregår i en hurtig epilog. Kun glimtvis får vi lov at se Grethe ligge og rode på gulvet i Gæt og Grimasser, men ellers bevæger vi os i sneglefart gennem de første år i Grethes karriere samt årene med Volmer. Det hele er så stereotypt at det næsten er kvalmende. 

Heldigvis redder de medvirkenes dygtighed og det musikalske forestillingen. Pernille Schrøder er fuldstændig rigtig som Grethe Sønck. Kontant, frisk og folkelig på den gode måde, men med en smerte lurende under smilet, og så synger Pernille Schrøder imponerende flot både de store jazzballader og de friske slagere, som Grethe senere blev kendt for. I leveringen af sangene får vi al den dramatik som manuskriptet mangler. Hun suppleres af et meget velsyngende ensemble bestående af Karsten Jansfort, Kristian Boland og Charlotte Guldberg. Jens Krøyer styrer sikkert det lille orkester, men når musikken ikke spiller, falder forestillingen fra hinanden, og vi får kun skrabet en lille smule i overfladen af de personer, vi bliver præsentæret for. De medvirkende og musikken trækker forestillingen op på de tre stjerner, manuskriptet og instruktionen er ikke mange stjerner værd. 

Hele Danmarks Grethe havde fortjent en bedre forestilling end denne.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr