Skostterne flyver højt i Balanchines Skots Symfoni der danses sammen med Bournonvilles Sylfiden., Foto Per Morten Abrahamsen

Romantik i det skotske højland

Af Per Lundsgaard 7. september 2023

Den Kongelige Ballet byder på dobbelt skotsk i et balletprogram, hvor både Balanchine og Bournonville viser romatiske trin inspireret af den skotske natur.

Titel:
Skotsk Symfoni og Sylfiden

Teater:
Det Kongelige Teater, Gamle Scene

Spilleperiode:
Frem til 21. september 2023

 

Hvor Balanchine i Skotsk Symfoni sporadisk leger med sagnet om den flyvske sylfide og den drømmende mand, er Bournonville mere håndfast i sin udødelige klassiker om netop Sylfiden, som Nikolaj Hübbe efter eget udsagn har givet en romantisk bearbejdelse. 

Vi åbner med Balanchines lette og uskyldige leg med Sylfiden og inspirationen fra det København og Skotland, han besøgte, inden han skabte balletten, der fik premiere i 1952 i New York. Det er ikke en af Balanchines ofte opførte balletter, og den er da heller ikke mere end en fin men forglemmelig ballet, hvor de luftige sylfider bliver løftet rundt af mænd i kilt - undtagen Jonathan Chmelensky, der var iklædt sorte tights, så han mere lignede en, der var på jagt, eller fra den periode hvor kilten var forbudt i Skotland. På jagt er han da også efter Holly Dorgers indtagende Sylfide, og de to får skabt nogle fine øjeblikke sammen. Tara Schaufuss får også skabt opmærksomhed med sin kække skotske solo, og korpset viser en flyvende let udførelse af Balanchines koreografi til Mendelsohns skønne symfoni, der netop har navnet Skotsk Symfoni. 

Men det er jo Bournonvilles Sylfiden, der er aftenens hovedattraktion. Og denne klassiker er et af hovedværkerne i romantikkens ballethistorie. Så det er glædeligt, at Nikolaj Hübbe i denne version satser på netop romantikken, med hjælp fra Anja Vang Kragh og Mia Stensgaards luftige og lyserøde scenografi og kostumer. Men det romantiske skal komme indefra, og her var Stephanie Chen Gundorph en vidunderlig sfærisk Sylfide og Alexandre Bozinoff en flot springende James, men den store ulykkelige romantik oplevede man ikke i dem. Christina Michanek var til gengæld fuld af følelser og farlighed som Heksen Madge, mens Alexander Stæger og Camilla Ruelykke Holst som Gurn og Effie fint gav jordisk balance til det flyvende førstepar. 

Historien forsvinder dog lidt i utallige tæpper og draperier, som gør det lidt svært at fokusere på danserne på scenen, men der blev danset sikkert i denne skostke aften på Gamle Scene. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Der er masser af talent på scenen i Herlev Musical & Teaters opførelse af den swingende musical Catch Me If You Can.

Swingende mandemusical i Herlev

Catch Me if You Can kan være en problematisk musical at sætte op med dens gammeldags syn på kvinder og dens fo...

10. jun
Vi får også friske sømandssange i årets revy i Rottefælden der heldigvis er tilbage i skoven hvor den hører hjemme.

Revyrotterne er tilbage i fælden

Svendborg Sommerrevy - Rottefælden, er tilbage i det lille skønne teater i Caroline Amalielund, og det er helt...

8. jun
Årets revyhold i Helsingør er smukt musikalske.

Festlig revy i Helsingør

Årets Helsingørrevy er både hyggelig og festlig med Susanne Breuning som dejlig revydronning.

5. jun
Den Kongelige Ballet har igen den smukke klassiske Raymonda på repertoiret.

Flot klassisk balletaften

Dejligt at se Den Kongelige Ballet folde sig ud i en stor klassisk helaftensballet igen.

21. maj