Der er godt gang i den lyserøde farvelade i Nøddeknækkeren på Det Kongelige Teater, heldigvis kan danserne bære det. Her er det Tobias Praetorius som dansende polkatsang. , Foto Henrik Stenberg

Nøddeknækkeren reddes af sikker dans i anden akt

Af Per Lundsgaard 1. december 2023

Det Kongelige Teater har igen kastet balletten på scenen i et utal af Nøddeknækker-forestillinger i december, og de klarer opgaven med dansende overskud.

Titel:
Nøddeknækkeren

Teater:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

Spilleperiode:
Frem til 22. december

George Balanchines udgave af Nøddeknækkeren, som Den Kongelige Ballet har haft på repertoiret siden 2011, er og bliver aldrig en stor teateroplevelse på den dramatiske side, men når anden aktens danse danses så overbevisende som i dette års repremiere, så tilgiver man første aktens nærmest pinlige stilstand og håbløst forældede kønsrollemodeller. Det har måske virket sødt og uskyldigt i 1954, da balletten havde premiere i New York, men i dag er det på kanten til at være uspilleligt. 

Bortset fra det er første akts julescene med det voksende juletræ stadig overvældende flot, og der spilles heldigvis med fine nuancer hos de forskellige herrer og damer til julefesten. Men der er megen stilstand og børnedans i første akt og en historie, som stort set er forsvundet, når vi kommer til anden akt. Men det har vi efterhånden vænnet os til, da denne Nøddeknækker som nævnt har været på repertoiret på Kongens Nytorv siden 2011. Den er kort sagt hvinende gammeldags i udtrykket og i sine sterotype danse i anden akt, men den reddes hjem af Den kongelige Balets charmerende dansere.

Jonathan Chmelensky er Hr. Drosselmeier med magi helt ud i fingerspidserne, Viva Schaap og Oscar Neves er søde som Marie og den unge Prins, Emma Riis-Kofoed er en skøn Sukkerfe og Ryan Tomash hendes sikre kavaler. Astrid Elbo er en hvirvlende dejlig Dugdråbe, mens Wilma Giglio smyger sig henført i den arabiske dans og Tobias Praetorius springer herligt oplagt som dansende Polkastang. Der er også godt med spring i Meirambek Nazargozhayevs kinseske tekande-danser, og godt med spræl i Eukene Sagues Marcipanhyrdinde. 

Når vi når finalen har vi næsten og heldigvis glemt, at der også var en historie, der ikke hang sammen, og vi går juleglade ud af teatret. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Figaros Bryllup i ny opsætning på Operaen.

Plat Figaro reddes af stærkt sangerhold

Operaens nye iscenesættelse af Mozarts ”Figaros bryllup” er tilsat de sædvanlige virkemidler i en moderne pr...

8. okt
Emilie Groth som Anastasia i den flotte musical på Det Ny Teater.

Anastasia er blevet en flot opsætning på Det Ny Teater

Musicalen Anastasia på Det Ny Teater har en fin balance med en mørk og dyster første akt i Rusland og en farve...

24. sep
Årets show i Wallamns fejrer de 20 år at det svenske koncept har været i Cirkusbygningen.

Festligt jubilæumsshow på Wallmans 

Wallmans i København fejrer deres 20 års jubilæum i Cirkusbygningen med et show der passende hedder Jubilee.

20. sep
Det Kongelige Kapel.

Legende let og dybt seriøst

Det blev en eftermiddag fuld af skønhed, da medlemmer af Det Kongelige Kapel skød en række af kammermusiske ...

16. sep