De to skuespillere gør det bedste de kan - men det kan ikke redde den rodede tekst i forestillingen Gådekatalogerne. , Foto Teater V

Langtrukkent og vrøvlet spiondrama

Af Per Lundsgaard 2. maj 2024

Der loves meget på Teater V's hjemmeside om et mindblowing, nervepirrende psykologisk drama – det vi får er et prætentiøst rod af en forestilling, der synes aldrig at stoppe.

Titel:
Gådekatalogerne

Teater:
Teater O og
Black Box Theatre
på Teater V

Spilleperiode:
På Teater V frem til 5. maj

Præmissen for forestillingen Gådekatalogerne på Teater V er såmænd god nok. En spionthriller fra koldkrigstiden. Men Joakim Rohdes tekst er forvrøvlet, fortænkt, rodet og langtrukken, og man forstår ikke, at man overhovedet har genoplivet forestillingen, som kun fik en enkelt opførelse på Svalegangen tilbage i 2021 for otte mennesker grundet coronaen. 

Det er en nærmest ulideligt lang aften, selvom forestillingen kun varer halvanden time. Handlingen er krøllet og som et langt psykedelisk trip, som er gået skævt. Der er ingen spændning, intet brandfarligt i teksten – eller i hvert fald opdager man det ikke, fordi man af kedsomhed er holdt op med at høre efter, hvad det bliver sagt. 

Som scenografien af Christian Friedländer lukker sig om de medvirkende på scenen, lukker forestillingen sig om sig selv med en tekst, der postulerer at være intellektuel. 

Victor Marcussen og Anders Valentinus Dam gør trofast og dygtigt, hvad de er blevet bedt om af instruktøren Maria Kjærgaard-Sunesen, og det er ikke deres skyld, at de er blevet sat til at spille overdreven dramatisk, som oftest bliver ufrivilligt komisk. Hele forestillingen ender med at virke prætentiøs og selvhøjtidelig. 

Den førnævnte scenografi af Christian Friedländer er ellers flot og velfungerende og rammer fint både en østeuropæisk koldkrigsbunker, et vesteuropæisk hotel, hvor afhøringen mellem de to medvirkende foregår, og et psykedelisk drømmetrip. Johannes Eberl Smed har også lavet et flot lybillede, der giver associationer til spionthrillere fra 60'erne og et LSD-trip. Men den tekst, scenografi og musik skal underbygge, er ikke dramatisk tilstede. Jeg skal ikke prøve at genfortælle handlingen – for grundlæggende sker der rigtig meget, og der bliver sagt meget – uden at der sker noget eller siges noget, man virkelig lytter til. 

Takket være skuespillerne får vi glimtvis lidt humor, men hvor meget den er planlagt eller ufrivillig, er ikke altid til at sige. 

Der er kun ganske få opførelser i Valby og så to gange i Odense og en enkelt i Aarhus. Jeg tror desværre ikke rigtig på, at forestillingen får et meget længere liv.

 

Tjek os ud

Teater

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

 Teit Kanstrup og Mathias Hedegaard

Uindfriede løfter på Gamle Scene 

Den Jyske Opera turnerer med Schierbecks eneste opera, ”Fête galante”, hvis betragtelige skønhed hæmmes af en ...

12. mar
Det er især hos de modne medvirkende at musicalen Sttrictly Ballroom virkelig fungerer.

Flot afdansningsbal for en musicalstjerne

Strictly Ballroom med One and Only Company bliver en flot finale for den dansende musicalstjerne Silas Holst ,...

25. feb

”Barberen i Sevilla” voldtages på Operaen

Endnu et mesterværk bliver ændret forfra og bagfra i et tvivlsomt forsøg på at nå de brede masser, når Martin ...

8. feb
Korpset hos den Kongelige Ballet leverer en flot Blomstervals i en ellers søvnig udgave af klassikeren Tornerose.

Søvnig Tornerose

Den Kongelige Ballet har haft repremiere på Christopher Wheeldons ikke synderligt vellykkede udgave af klassis...

2. feb