Foto Søren Meisner

SMUK OG SANSELIG DANSEAFTEN

Af Per Lundsgaard 9. august 2016

Alene omgivelserne i Politigården er smukke og unikke, men i år følger dansen så sandelig med på et niveau, der er det bedste i mange år.

TITEL:
COPENHAGEN SUMMER DANCE

TEATER:
DANSK DANSETEATER I POLITIGÅRDEN

SPILLEPERIODE:
8. – 14. AUGUST

Vi begynder smukt og stemningsfuldt med Michala Petri solo på sin fløjte. Et nykomponeret værk, Tonekædedans, bliver en klangfuld, virtuos men også lidt lang ouverture.

Aftenens første koreografi er af Stefanos Bizas, som er danser i Dansk Danseteater. Han har skabt en kærlighedshistorie, som han danser sammen med Alba Nadal fra Den Kongelige Ballet. Det gør de med masser af løft og spændende trin til smuk musik af bl.a. Johan Sebastian Bach – en smule strammere ville have været endnu bedre.

Værk nummer to af gæstekompagniet BundesJugendBallett er for mig aftenens dansemæssige højdepunkt. Wubkje Kuindersmas opfindsomme koreografi med tre dansere rundt om en bænk har reminiscenser af bl.a. Petr Zuska og John Neumeier selv (BundesJugendBallett er hans juniorkompagni). Det er toptrænede og teknisk skarpe dansere, der både danser på og med bænken til Mahlers meget smukke musik. Her stod tiden nærmest stille i Politigården. Meget gribende!

Første afdeling slutter med Tim Rushtons egen lille fornøjelige DRUMS til ledsagelse af Paulo Villegas på percussion. Det er løssluppent, sexet og med et glimt i øjet danset af Dansk Danseteaters yderst præcise og flirtende dansere. Man går sandelig til pause i løftet stemning.

Andel del begynder med saft og kraft i et uddrag fra Tim Rushtons seneste helaftensforestilling, Firebird. Det efterfølges af et spændende bekendtskab med det taiwanske kompagni B. Dance. De to dansere viser karakterer og trinsammensætninger fra en fjern og eksotisk verden, men alligevel nærværende og moderne.

Fabio Liberti og Joe George fra Dansk Danseteater har sammen med Michala Petri godt samspil og fornøjelig sommerlig energi i Tim Rushtons legende herreduet.

Aftenen slutter med dansere fra Den Kongelige Ballet i Alessandro Sousa Pereiras rituelle urdans KRASH. Værket virkede i denne sammenhæng en smule monotont i trin og musik – heldigvis smed danserne mere og mere af tøjet som koreografien skred frem.

Alt i alt var det en sjælelig glad aften i Politigården, som man bestemt burde unde sig selv!

Tjek os ud

Teater

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

  Antique, My Number One

Eurovision 2005: Jubelår i Kyiv og græsk sejr med Helena Paparizou

Vi er nu nået til 2005 – året hvor Eurovision kunne fejre sit 50-års jubilæum. Det blev markeret med et farver...

12. maj
 Nocturne - secret garden

Eurovision 1995: En nordisk sejr med stilhedens kraft

Vi fortsætter vores rejse og lander i året 1995 – en tid, hvor Eurovision tog en mere kunstnerisk drejning med...

11. maj
 La det swinge

Eurovision 1985: Norsk triumf og Grand Prix-hygge i Göteborg

Vi er nået til 1985 i vores tidsrejse gennem Eurovisionens historie. Et år, hvor Norge for første gang smagte ...

10. maj
 Ding-A-Dong

Eurovision 1975: Sveriges debut som værtsland og starten på det pointsystem, vi kender i dag

Vi fortsætter vores rejse gennem Eurovisionens historie og gør nu stop ved året 1975. Det var året, hvor Sveri...

8. maj