Det er de store fest-scener i anden akt, der er Flagermusens styrke på Operaens store scene., Foto Camilla Winther

Viva la Champagne

Af Gæsteanmelder 30. november 2018

Klassisk musik, operetter og kunst er det som bevarer civilisationen, menneskets værdighed og den højeste moral, men det gælder heldigvis ikke for Flagermusen.

Titel:
Flagermusen

Teater:
Det Kongelige Teater
Operaen
Store Scene

Spilleperiode:
24. november 2018
- 3. marts 2019

Anmeldt af Philip Maury

Flagermusen er en forbilledlig forvekslingskomedie; en spøg mellem to bedste venner: Doktor Falke, Susanne Resmark, vil hævne at hans/hendes ven, von Eisenstein, Michael Kristensen, har gjort ham/hende til grin på trappen op til Højesteret.


Begge synger sig sikkert – og rosværdigt på dansk – igennem operetten med nerve og stor charme.

Von Eisensteins ægteskab sejler. Hustruen er ham utro med sin sanglærer og von Eisensteins selv befrugter alt med en mærkbar puls, men ægteskabs kollaps skyldes også at von Eisensteins skal nogle dage i fængsel, aktuelt grundet hvidvask. Da fængselsinspektøren, Jens Søndergaard, skal udføre sit hverv, anholder han sanglæreren som kom ind ad soveværelsesvinduet da von E gik ud ad døren…

Derpå kommer "katastroferne" slag i slag med et operakor som brager stærkt igennem og giver operetten pondus, ikke mindst når doktor Falkes hævn skal tages: Det sker til Fyrst Orlofskys dekadente maskebal hvor von Eisensteins stuepige ankommer iført fru von Eisensteins "lånte" bedste robe. Von Eisensteins hustru kommer også til paladsfesten – fordi hun har tabt et væddemål. Hun ankommer udklædt som smuk og hemmelig, ungarsk grevinde som von Eisenstein naturligvis falder pladask for, da han ikke genkender hende. Han genkender til gengæld højlydt stuepigen Adele, gudbenådet sunget Dénise Beck, men da ingen vil tro at "grevinden" kan være en stuepige, må von Eisenstein søge trøst hos sin nye bedste ven, fængselsinspektøren.


Det Kongelige Kapel, stiligt i kjole og hvidt, dirigeret sikkert af Robert Houssart, får fyrstens paladsfest til at udvikle sig til et musikalsk festfyrværkeri. Desværre er der, uden at der musikalsk er plads til det, indlagt et onemanshow hvor fyrstens kok er Muppet Shows svenske kok med Dirk Passers russiske klovneaccent. Det
er synd og skam, for showet tærskes som langhalm ihjel og bliver ikke den fine og delikate wienerske melange det skal være.

Prikken over i'et i operaens opførelse er dansescenerne med otte medlemmer af Tivoli Ballet Teater: Vandet i svømmehallen i fyrstens palads er frosset til is, så der kan danses, og på vippen danses der også (!). Fræk disco, klassisk napoli, macarena, kosakdans og Gangnam Style kaster glans over Gatsbyfesten på en svømmehals vippe...

Den dekadente fest kammer naturligvis over; politiet ankommer og alle bliver smidt i fængselsinspektørens kachot, inklusiv fængselsinspektøren selv!

Her har fangevogteren traditionelt en sikker rolle, men dårlige idéer skal desværre gentages, så igen strækkes indslaget alt for langt til glæde for to, måske tre blandt publikum, men i fængslet går opklaringen af de forskellige forvekslinger i gang, alt imens tømmermændene melder deres ankomst.

Finder man ud af, om stumperne af forholdet mellem vores hovedpersoner kan samles op og reddes? Se det i Det Kongelige Teater, Operaen, tag i hvert fald fem ud af seks stjerner med, og udbring et leve for champagnen!

Tjek os ud

Teater

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

Der er masser af farve og finurlig humor i Amagerrevyens nummer om Alice i Temuland.

Amagerevyen i nye flotte omgivelser

Det kan altid være farligt for en revy at flytte fra en lille scene til en stor - for det specielle og intime ...

5. apr
 RODOLFO - Konu Kim; MIMÌ - Yana Kleyn

Skuffende prosaisk copycat-"Bohème" i Malmø

Malmö Opera transponerer Puccinis "La bohème" fra 1830'ernes Paris til 1960'ernes New York City og låner i pro...

27. mar
Der er knald på koncert-feelingen hos ensemblet i musicalen We Will Rock You os Lion Musicals.

Rockende nonsens 

We Will Rock You bliver aldrig en god forestilling, men hos Lion Musicals i Tivoli får den en tiltrængt ironis...

20. mar
 Teit Kanstrup og Mathias Hedegaard

Uindfriede løfter på Gamle Scene 

Den Jyske Opera turnerer med Schierbecks eneste opera, ”Fête galante”, hvis betragtelige skønhed hæmmes af en ...

12. mar