Fuld fart over fodgængerfeltet i den nye forestilling fra Don Gnu., Foto Don Gnu

Walk-man, der er grønt lys!

Af John Jakobsen 6. oktober 2019

Danseforestillingen “Walk-man” er et imponerende flot stykke filosofisk kunst.De fire dansere leverer varen til fulde i deres fantasifulde og komiske fortælling om det “at gå.” 

Titel:
WALK-MAN
Don Gnu - Physical Theatre & Film

Spillested:
Bora Bora, Aarhus

Spilleperiode:
5.-9. oktober 2019

Performance og koreografi
Petras Lisauskas, Jeppe Kaas Vad, Jesper Møller Hermansen & Kasper Buus

Vi møder i starten en ung mand som til stor morskab får fortalt at han bare er praktikant på forestillingen. Med stor kreativitet bliver praktikanten kastet ind i forestillingen som en grim ælling. Med 16 sort/hvide plader formår danserne konstant at gøre scenen ekstremt levende. Pladerne bliver flyttet rundt og laves til bla. en fodgængerovergang, stier eller et plankeværk. Pladerne opleves som en integreret del af dansernes bevægelser og hele tiden er de på imponerende vis med som den naturligste ting i verden. Danserne er ekstremt dygtige, og der hersker ingen tvivl om at de kan deres håndværk til perfektion.

Som tingene skrider frem lærer praktikanten på den hårde – men også ret morsomme – måde om de sociale spilleregler der gælder hvis han vil være én i blandt. Han agerer i store dele af forestillingen en “rød/grøn mand” ved forgængerovergangen hvor han nok aldrig glemmer sine replikker. De består nemlig udelukkende af “dik, dik, dik, dik, dik,” i forskellige hastigheder alt efter om det er tilladt at gå over fordgængerovergangen eller ej.

Humoren er i top, og publikum er med hele vejen når der fx. danses med indisk-inspirerede bevægelser imens en af danserne langsommeligt bevæger sig liggende over fodgængerovergangen som en larve. Dansernes nonverbale kommunikation og geniale mimik udfylder til fulde den ramme som pladerne formår at danne. I denne herlige fortælling om “hvordan man kan gå" drages publikum ind i et genkendeligt univers fra virkeligheden. Vi har alle et valg. Ønsker vi at gå med strømmen, at gå vores egen vej, eller blot at gå videre? Ydermere i det valg vi så end træffer, hvordan vælger vi så at ville gå? Der er meget stof til eftertanke, og et citat fra William Shakespeares komedie "Som Man Behager" er meget rammende for denne skønne forestilling;

All the world's a stage, and all the men and women merely players: they have their exits and their entrances; and one man in his time plays many parts, his acts being seven ages. 

.

Tjek os ud

Teater

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

Der er eventyrligt liv på scenen fra både store og små medvirkende i Klodshans på Odense Teater.

Finurligt og fornøjeligt teatereventyr i Odense

Odense Teater byder indenfor på Store Scene til en imponerende eventyrlig opførelse af H.C. Andersens Klodshan...

28. jan

RSFF 2025: Anmeldelse af Golden Delicious – En queer coming-of-age-historie.

Selvom filmen er fra 2022, er den stadig lige aktuel. Det er den anden film ud af seks der vises i Cinemateket...

28. jan

RSFF 2025: Anmeldelse af Girl – En transkønnet teenagers drøm om at blive ballerina

I forbindelse med Pan Idræts 4. Rainbow Sports Film Festival er der en række film på programmet, og den første...

27. jan
Det er Frederik Cilius som Jeppe der gør Jeppe på Bjerget til en stor teateroplevelse.

Cilius som ene stjerne på bjerget

Frederik Cilius er ganske enkelt fremragende som Jeppe i Holbergs kanoniserede komedie Jeppe på Bjerget på Det...

24. jan