Det begynder at blive koldt om fødderne, men varme findes et sted

Af John Jakobsen 22. oktober 2019

Uanset hvilket par sko der bæres, så er det et faktum at Hans Rønnes befriende måde at iscenesætte døden både berører og bevæger publikum på tragisk/komisk vis. 

Teater
Teatret Svalegangen, Aarhus

Spilleperiode
21. okt - 2. nov. 2019
Tirs-fre. kl 19.30
Lør. kl 16.00

Varighed
a. 70 min.

Pris:
195 kr.

Medvirkende:
Hans Rønne

Tekst:
Hans Rønne

Iscenesættelse:
Lars Knutzon

Scenografi:
Gitte Basstrup

Lys & teknik:
Poul Jespsen


"Jeg vil ånde luften i fulde drag
synge Gud en sang for den lyse dag
Takke ham, at morgenen mig end er sød
at mig dagen fryder, trods synd og død"


Melodi: Oluf Ring ca. 1915.
Tekst; Jakob Knudsen, 1891.

En dag skal vi alle dø, men hvornår er der ingen der ved - Heldigvis.
Men det vi ved er at vi har et aktivt valg i hvordan vi lever livet før og efter sygdom og død i den nærmeste omgangskreds. Alle har et aktivt valg i hvordan den dybe sorg, længslen og uretfærdigheden, som døden bringer med sig håndteres.

Hans Rønne tager sagen i egen hånd, tager bladet fra munden og tager publikum med ind i en levende og medrivende monolog om det at ældes og det at dø. Uanset hvor forberedte på døden man nu end kan være, så er egne følelsers reaktionener utilregnlige, når de havner midt i kaos. Kaos hersker fra starten da lydmanden starter musikken før Hans når at få sine nye sko på. Han var overhovedet ikke klar, ikke klar til at iscenesætte sin iscenesættelse af dødens tabuiserede faktum - at den ikke kan undgås uanset hvad. 

Kan døden være selvforskyldt, medmindre det er et aktivt valg? Hvad sker der når vi dør?
Bliver kroppen liggende og det indeni flyver til Valhalla i Norge, ligesom nabopigens kat? Eller må vi være skarpe på hvordan vi i livet bevæger os og udfylder kondiskoenes skaller? Hvornår vælger vi at løbe eller hvile for at få alt det bedste med fra livet og endelig hvordan er vi som hinandens støtte og trøster når livet bliver for svært? Alt dette og meget mere får Hans belyst i sin blot 70 minutter lange, yderst vellykkede forestilling på scenen.

Der hersker ingen tvivl om et stort talent, erfaring og mod til at gå så tæt på de tungeste følelser at flere publikummer måtte ty til lommetørklæderne til sidst - som et tydeligt bevis på at instrukør Hans Rønne og Lars Knutzon i fællesskab har begået intet mindre end et mesterværk.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Det er i sær i scenerne med de erfarne pantomimeartister at balletten Snedronningen fungerer allerbedst. Her er Allan Clausen i gang som balletdrømmende bedstemor.

Årets bedste juleballet er i Tivoli

Snedronningen med Tivoli Balletteater tager titlen som årets bedste juleballet i det københavnske balletudbud....

5. dec

Maria Callas: The revivalist #1

XQ28’s opera- og Callas-ekspert Idia Legray byder læserne velkomne til første afsnit af en Callas-adventskalen...

3. dec
Der er godt gang i den lyserøde farvelade i Nøddeknækkeren på Det Kongelige Teater, heldigvis kan danserne bære det. Her er det Tobias Praetorius som dansende polkatsang.

Nøddeknækkeren reddes af sikker dans i anden akt

Det Kongelige Teater har igen kastet balletten på scenen i et utal af Nøddeknækker-forestillinger i december, ...

1. dec
Der fuld knald på julestemning og spilleglæde hos de medvirkende i Eventyrteatrets Et Juleeventyr.

Børnene stråler i et fladt juleeventyr i Tivoli

Eventyrteatret har produceret forestillinger siden 1992 og har altid leveret højt niveau hos de medvirkende bø...

29. nov