Det begynder at blive koldt om fødderne, men varme findes et sted

Af John Jakobsen 22. oktober 2019

Uanset hvilket par sko der bæres, så er det et faktum at Hans Rønnes befriende måde at iscenesætte døden både berører og bevæger publikum på tragisk/komisk vis. 

Teater
Teatret Svalegangen, Aarhus

Spilleperiode
21. okt - 2. nov. 2019
Tirs-fre. kl 19.30
Lør. kl 16.00

Varighed
a. 70 min.

Pris:
195 kr.

Medvirkende:
Hans Rønne

Tekst:
Hans Rønne

Iscenesættelse:
Lars Knutzon

Scenografi:
Gitte Basstrup

Lys & teknik:
Poul Jespsen


"Jeg vil ånde luften i fulde drag
synge Gud en sang for den lyse dag
Takke ham, at morgenen mig end er sød
at mig dagen fryder, trods synd og død"


Melodi: Oluf Ring ca. 1915.
Tekst; Jakob Knudsen, 1891.

En dag skal vi alle dø, men hvornår er der ingen der ved - Heldigvis.
Men det vi ved er at vi har et aktivt valg i hvordan vi lever livet før og efter sygdom og død i den nærmeste omgangskreds. Alle har et aktivt valg i hvordan den dybe sorg, længslen og uretfærdigheden, som døden bringer med sig håndteres.

Hans Rønne tager sagen i egen hånd, tager bladet fra munden og tager publikum med ind i en levende og medrivende monolog om det at ældes og det at dø. Uanset hvor forberedte på døden man nu end kan være, så er egne følelsers reaktionener utilregnlige, når de havner midt i kaos. Kaos hersker fra starten da lydmanden starter musikken før Hans når at få sine nye sko på. Han var overhovedet ikke klar, ikke klar til at iscenesætte sin iscenesættelse af dødens tabuiserede faktum - at den ikke kan undgås uanset hvad. 

Kan døden være selvforskyldt, medmindre det er et aktivt valg? Hvad sker der når vi dør?
Bliver kroppen liggende og det indeni flyver til Valhalla i Norge, ligesom nabopigens kat? Eller må vi være skarpe på hvordan vi i livet bevæger os og udfylder kondiskoenes skaller? Hvornår vælger vi at løbe eller hvile for at få alt det bedste med fra livet og endelig hvordan er vi som hinandens støtte og trøster når livet bliver for svært? Alt dette og meget mere får Hans belyst i sin blot 70 minutter lange, yderst vellykkede forestilling på scenen.

Der hersker ingen tvivl om et stort talent, erfaring og mod til at gå så tæt på de tungeste følelser at flere publikummer måtte ty til lommetørklæderne til sidst - som et tydeligt bevis på at instrukør Hans Rønne og Lars Knutzon i fællesskab har begået intet mindre end et mesterværk.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Skal vi på ferie i 2022? 

De fleste af os har fem ugers ferie, men det store spørgsmål er, om vi igen i år vælger Danmark, eller om vi b...

Verden bliver aldrig nogen sinde den samme. Sådan sagde mange under coronakrisen, hvor de fleste blev i ...

Momondo: 10 gode forslag til feriesteder 

“Få en uforglemmelig oplevelse i pridens tegn, og få nye venner i disse lande, som alle har strenge antidiskri...

Jagten på den store LGBT+ gruppe og de over 82 milliarder danske kroner, som købekraften er for d...

Det er både korporlig og verbalt at det bliver kæmpet i komedien The Money Shot i Krudttønden.

Skarptunget komedie om Hollywood

Teatret Down the Rabbit Hole har igen Hollywood-komedien The Money Shot af Neil Labute på plakaten. Denne gang...

16. maj
Vi bygger en vej på Odense Teater er herlig politisk ukorrekt - her med masser af røg i mødelokalet på Rådhuset.

Smart satire i Odense

Odense Teater har fået produceret en velfungerende og sjov satire omkring en af de største politiske brølere i...

9. maj

Heartstopper er Heartbreaking

I fredags kom den længe ventede Netflixserie, der er basseret på Alice Osemans webtegneserie Heartstopper. Ove...

24. apr
Det er i de store koreografiske scener at musicalen Diva har sin styrke.

Energifyldte Divaer

Musicalteatret er rykket ind på Folketeatrets turnéscene i Grøndal Multicenter med en nyskreven musical om dra...

22. apr