Emilie Groth som Anastasia i den flotte musical på Det Ny Teater., Foto Gudmund Thai

Anastasia er blevet en flot opsætning på Det Ny Teater

Af Per Lundsgaard 24. september 2024

Musicalen Anastasia på Det Ny Teater har en fin balance med en mørk og dyster første akt i Rusland og en farverig og festlig anden akt i Paris.

Titel:
Anastasia

Teater:
Det Ny Teater

Spilleperiode:
Frem til 8. december

Musicalen Anastasia fra 2017 er baseret på tegnefilmen af samme navn fra 1997, og den handler om myten om den forsvundne zardatter Anastasia i forvirringen omkring henrettelsen af Zar-familien i 1918 efter revolutionen i Rusland. Myten opstod fordi rygterne lød, at man ikke efter henrettelsen kunne finde liget af Storhertuginde Anastasia og derfor mente, at hun på en eller anden måde havde overlevet massakren. 

I mange år påstod tyske Anna Anderson at være den russiske prinsesse. Mange troede hende, og i 1956 indspillede Ingrid Bergman filmen Anna/Anastasia, men senere DNA-resultater har vist at Anna Andersen, der døde i 1984, var en svindler og ikke den rigtige Anastasia.

Man har også siden identificeret alle lig af den myrdede Zar familie. Dermed er myten en smule punkteret, men musicalen løser den side ganske fint i den afsluttende scene. 

Musicalen tager kun sit udgangspunkt i tegnefilmen af samme navn, og har derfor et lidt ændret persongalleri. I filmen genopstår munken Rasputin som skurk – i forestillingen kommer det farlige fra en kommisær i det hemmelige politi. Så musicalen er omskrevet for et voksent publikum og er som sådan ikke en familieforestilling – selvom der i den til tider dystre historier stadig er en masse herlig humor.

Vi begynder i Rusland lige før Revolutionen, hvor Anastasias bedstemor Enkekejserinden, den danske prinsesse Dagmar, der tog det russiske navn Maria Fjodorovna, da hun giftede sig med den russiske Zar, flytter til Paris og giver Anastasia en spilledåse som afskedsgave.

Pludselig kommer revolutionen, og vi møder den voksne pige Anya, der har hukommelsestab, men passer ind i den plan, den snarrådige Dmitrij og hans kumpan – den fallerede Vlad – har udtænkt. Enkekejserinden har nemlig udlovet en dusør til dem, der kan bringe hendes forsvundne barnebarn Anastasia til hende i Paris. 

Vi kommer gennem de hårde tider i Rusland, hvor folk stadig sulter – nu er det bare under nogle andre ved magten. Flugten går gennem Rusland til det kulørte liv blandt de aristokratiske russiske flygtninge i Paris. 

Opsætningen på Det Ny Teater bruger flot scenografien til at fortælle historien med bl.a. videoprojektioner og en imponerende togtur. 

De medvirkende har alle meget flotte sangstemmer, og de var også stærke og sikre i deres karakterarbejde. Emilie Groth var en henrivende Anastasia med en englesmuk stemme, og Mathias Hartmann Niclasen var et godt match med Kim Hammelsvang som de to småsvindlere Vlad og Dmitri, mens Marianne Mortensen var en myndig og følsom Enkekejserinde. Julie Steincke havde fuld tryk på showgenet som Grevinde Lily. Som forestillingens skurk er Mikkel Hóe Knudsen mørk og gådefuld med en flot stemme. 

Koreografisk er forestillingen også velfungerende med et fint klassisk indslag fra Svanesøen i anden akt. Her kunne man dog godt have undværet, at der skulle tre yderligere svaner på scenen, da de ikke alle var helt gode på tåspidserne. 

Det er en forestilling, der trods sin eventyrlige indpakning, godt kan få tilskuerne til at tænke en tanke på verdenssituationen lige nu, hvor Rusland igen hæver våbnene. 

Det er som altid en flot aften på Det Ny Teater, selvom sceneskiftene skramler lidt, og der måske godt kunne ses med nye øjne på teatrets teknik. 

Tjek os ud

Teater

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

 Fra venstre Sebastian Didriksen - KEDDE - Simon Toksvig

Sønderjysk charme og pop med kant: KEDDE stråler i Byhaven

Med over 25.000 månedlige lyttere på Spotify har aftenens solist allerede opbygget en stærk fanbase. Havde det...

8. jun
Marie Jacquot lægger godt ud som ny chefdirigent hos Det Kongelige Kapel.

Kristi Himmelfart-koncert med plads til forbedring

Det Kongelige Kapel, Operakoret og assorterede solister gav Kristi Himmelfart-koncert på Operaen under chefd...

30. maj
  Antique, My Number One

Eurovision 2005: Jubelår i Kyiv og græsk sejr med Helena Paparizou

Vi er nu nået til 2005 – året hvor Eurovision kunne fejre sit 50-års jubilæum. Det blev markeret med et farver...

12. maj
 Nocturne - secret garden

Eurovision 1995: En nordisk sejr med stilhedens kraft

Vi fortsætter vores rejse og lander i året 1995 – en tid, hvor Eurovision tog en mere kunstnerisk drejning med...

11. maj