De fire medvirkende i Becketts klassiker Mens vi venter på Godot på Sorte Hest., Foto Robin Skjoldborg

Mens vi venter på vejen ud

Af Per Lundsgaard 7. september 2020

Teatret ved Sorte Hest har kastet sig over Samuel Becketts absurde klassiker Mens vi venter på Godot - som faktisk bliver meget aktuelt i en verden der venter på en vej ud af en krise.

Titel: Mens vi venter på Godot

Teater: Teatret ved Sorte Hest

Spilleperiode: 4. september - 10. oktober

Klassikeren Mens vi venter på Godot er blevet spillet mange gange før, så lige så mange skuespillere har givet liv til de to vagabonder Estragon og Vladimir ikke kun i Danmark - men i hele verden. Becketts skuespil fra 1953 er nemlig en hyppig gæst på teaterscener kloden rundt.

Der er også en masse fortolkningsmuligheder i sin absurde opbygning. De to mænd Estragon og Vladimir mødes ved en landevej for at vente på Godot, der skal tage dem med videre og væk fra den fastlåste situation de er midt i, og som synes uendelig trist og deprimerende. Eneste afveksling er et brutalt besøg af magtmennesket Pozzo med tjeneren Lucky i stram snor. 

På Teatret ved Sorte Hest får vi en version der går tæt på sine figurer - i og med at det er et lille teater, men også i spillet og stemmeføringen. Vi kan faktisk ikke komme tættere på de medvirkende end i dette lille charmerende og varme teater, og det gør at der kan komme et utal af fine underspillede nuancer i både sprog og spil og det absurd sjove kan pludselig blive hjerteskærende ægte. Det er hvad der gør denne opførelse så fin og speciel og Nicolas Bro som Estragon og Mads Wille som Vladimir er begge rørende morsomme og gysende gribende mens Steen Stig Lommer er både brovtende brutal og ynkelig som Pozzo og Kristoffer Helmuth giver Lucky en farlighed der gør at vi som publikum bliver interesseret i at vide mere om ham. 

Becketts skuespil rammer ekstra hårdt lige nu i en verden hvor vi alle ser ud til at gå og vente på Godot der skal føre os ud af den Corona-krise vi befinder os i - en vej ud af ensomheden og isolationen. 

Maria Vinterberg har iscenesat med en grundighed og sans for detaljer der dog i begge akter for forestillingen til at løbe en smule tør for tempo og intensitet. Dekorationen af Marianne Nilsson er en enkel livets landevej, en den gør også at man fokuserer på skuespillerne. 

Det er en forestillingen der til trods for sin alder taler til et publikum lige nu - man venter gerne i så godt selskab i de næsten tre timer forestillingen varer.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Figaros Bryllup i ny opsætning på Operaen.

Plat Figaro reddes af stærkt sangerhold

Operaens nye iscenesættelse af Mozarts ”Figaros bryllup” er tilsat de sædvanlige virkemidler i en moderne pr...

8. okt
Emilie Groth som Anastasia i den flotte musical på Det Ny Teater.

Anastasia er blevet en flot opsætning på Det Ny Teater

Musicalen Anastasia på Det Ny Teater har en fin balance med en mørk og dyster første akt i Rusland og en farve...

24. sep
Årets show i Wallamns fejrer de 20 år at det svenske koncept har været i Cirkusbygningen.

Festligt jubilæumsshow på Wallmans 

Wallmans i København fejrer deres 20 års jubilæum i Cirkusbygningen med et show der passende hedder Jubilee.

20. sep
Det Kongelige Kapel.

Legende let og dybt seriøst

Det blev en eftermiddag fuld af skønhed, da medlemmer af Det Kongelige Kapel skød en række af kammermusiske ...

16. sep