Christine Albeck Børge er formidabel god i teaterudgaven af Woody Allens film Blue Jasmine på Odense Teater. , Foto Emilia Therese

Komedie om en anti-heltinde

Af Per Lundsgaard 17. september 2020

Odense Teater åbner deres sæson med en forrygende sceneversion af Woody Allens film Blue Jasmine med en formidabel Christine Albeck Børge i hovedrollen.

Titel: Blue Jasmine

Teater: Odense Teater

Spilleperiode: 12. september - 2. oktober

Har Odense Teater det bedste ensemble i Danmark lige for tiden? - man fristes til at sige ja. Igennem de sidste år har de vist at de kan lave både klassikere, musicals og ny dramatik effektivt og dygtigt. 

Med årets sæsonpremiere kan man kun være enig i at de igen formår at lykkes med en forestilling der er interesant iscenesat og har et ensemble der fylder deres roller ud på bedste vis, både de store og de små.

Blue Jasmine er bygget over Woody Allens film fra 2013 der havde Cate Blanchett i hovedrollen - en præstation hun fik en Oscar for. Blue Jasmine handler om den adopterede high society kvinde fra New York, som pludselig mister alt da hendes mand bliver anholdt for svindel og begår selvmord i fængslet. Hun bliver tvunget til at flytte ind hos sin søster i San Francisco der lever langt fra det liv Jasmine er vandt til fra New York. 

Det er en bittersød komedie om en kvinde på randen af et sammenbrud, og man griner af al den smerte der foregår på scenen. Det skyldes især Christine Albeck Børge i den store hovedrolle som Jasmine. Hun spiller rollen med et væld af affekterede ansigtsudtryk der ville gøre Maude fra Matador stolt, og samtidig rammer hun både en skrøbelig nerve og en egenrådighed der går hendes fremstilling af Jasmine både helstøbt og mange faccetteret. Louise Davidsen giver godt modspil som den totalt modsatte søster Ginger der ligeledes er adopteret. Claus Riis Østergaard har den rette troværdige men sleske charme som Jasmines eksmand, og Mikkel Bay Mortensen og Benjamin Kitter giver troværdige bud på de to jævne mænd i Gingers liv. Resten af holdet fylder godt op i de mindre roller, og forestillingen bliver en sand fornøjelse at overvære fra start til slut i Nicole i Fabers fine og præcise iscenesættelse. Christian Albrechtsen har stået for en elegant scenografi der bliver smukt belyst af Andreas Buhls lyddesign.

Odense Teater åbner flot sæsonen ud med Blue Jasmine - og de fortjener et større publikum til forestillingen end det er muligt under de nuværende corona-forhold.

Tjek os ud

Teater

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

Der er masser af farve og finurlig humor i Amagerrevyens nummer om Alice i Temuland.

Amagerevyen i nye flotte omgivelser

Det kan altid være farligt for en revy at flytte fra en lille scene til en stor - for det specielle og intime ...

5. apr
 RODOLFO - Konu Kim; MIMÌ - Yana Kleyn

Skuffende prosaisk copycat-"Bohème" i Malmø

Malmö Opera transponerer Puccinis "La bohème" fra 1830'ernes Paris til 1960'ernes New York City og låner i pro...

27. mar
Der er knald på koncert-feelingen hos ensemblet i musicalen We Will Rock You os Lion Musicals.

Rockende nonsens 

We Will Rock You bliver aldrig en god forestilling, men hos Lion Musicals i Tivoli får den en tiltrængt ironis...

20. mar
 Teit Kanstrup og Mathias Hedegaard

Uindfriede løfter på Gamle Scene 

Den Jyske Opera turnerer med Schierbecks eneste opera, ”Fête galante”, hvis betragtelige skønhed hæmmes af en ...

12. mar