Der er godt gang i dramatiske historier på Mungo Park i forestillingen Spejlmanden., Foto Mikkel Russel

Fortællingens magt

Af Per Lundsgaard 6. oktober 2020

På Mungo Park holder man et spejl op for publikum og vores trang til at vælge de gode historier kontra sandheden.  

Titel: Spejlmanden

Teater: Mungo Park

Spilleperiode: 6. oktober - 26. november

Viktor Tjernelds tager udgangspunkt i en virkelig historie - og en god en af slagsen, en af dem vi elsker at høre. Den unge tyske stjernejournalist Claas Relotius har masser af succes. Han vinder de mest prestigefyldte priser for sin journalistik år efter år, og han er ansat på det anerkendte tyske magasin Der Spiegel. Han skriver empatisk og følelsesfuldt om bl.a. Gladys, der mistede sin datter og barnebarn under et skuddrama, og nu tager rundt som henrettelsesturist på de amerikanske dødsgange med biblen i hånden, eller den selvudnævnte amerikanske grænsevagt der beskytter sit land mod immigranter fra Mexico. 

Det viser sig da Claas skal samarbejde med en anden journalist, den spanskfødte Juan Moreno omkring netop historien omkring grænsen mellem Mexico og USA, at der er huller i historien, det medfører et større detektiv-arbejde fra Juan Morenos side, og beviserne mod Claas væltede frem. Størstedelen af de mange artikler var opdigtede historier. En kæmpeskandale for Der Spiegel - og for journalistikken som helhed. For at det blevet den spektakulære historie der skaffer læserne og bliver til sandheden - modsat den virkelige sandhed der måske ikke er så spektakulær.

Menensket har altid været optaget af gode historier - det har bl.a. kommet religionerne til gavn gennem tiderne - og hvis man så formår at fortælle dem levende og spændende med masser af detaljer så er er vi mere inklineret til at tro på den. 

Så sandheden er sekundær, fortællingen er det vigtigste, og fordi Claas Relotius skrev så gode historier var der ingen der satte spørgsmåltegn ved dem. 

Det er et overrumplende godt manuskript Viktor Tjerndel har skrevet, og det overrasker, forarger og fascinerer sit publikum. Det skyldes både Viktor Tjerndels egen sicenesættelse men så sandelig også Zaki Nobel Mehabil, Nana Morks og Sara Fanta Traore intense og umiddelbare spil på scenen.

Det er et dybt tankevækkende stykke der rammer lige ned i en tid hvor alle medier, både de informerende og de sociale, råber på vores opmærksomhed.

Imponerende godt teater til tiden endnu engang på Mungo Park!

Tjek os ud

Teater

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

  Antique, My Number One

Eurovision 2005: Jubelår i Kyiv og græsk sejr med Helena Paparizou

Vi er nu nået til 2005 – året hvor Eurovision kunne fejre sit 50-års jubilæum. Det blev markeret med et farver...

12. maj
 Nocturne - secret garden

Eurovision 1995: En nordisk sejr med stilhedens kraft

Vi fortsætter vores rejse og lander i året 1995 – en tid, hvor Eurovision tog en mere kunstnerisk drejning med...

11. maj
 La det swinge

Eurovision 1985: Norsk triumf og Grand Prix-hygge i Göteborg

Vi er nået til 1985 i vores tidsrejse gennem Eurovisionens historie. Et år, hvor Norge for første gang smagte ...

10. maj
 Ding-A-Dong

Eurovision 1975: Sveriges debut som værtsland og starten på det pointsystem, vi kender i dag

Vi fortsætter vores rejse gennem Eurovisionens historie og gør nu stop ved året 1975. Det var året, hvor Sveri...

8. maj