Der er godt gang i dramatiske historier på Mungo Park i forestillingen Spejlmanden., Foto Mikkel Russel

Fortællingens magt

Af Per Lundsgaard 6. oktober 2020

På Mungo Park holder man et spejl op for publikum og vores trang til at vælge de gode historier kontra sandheden.  

Titel: Spejlmanden

Teater: Mungo Park

Spilleperiode: 6. oktober - 26. november

Viktor Tjernelds tager udgangspunkt i en virkelig historie - og en god en af slagsen, en af dem vi elsker at høre. Den unge tyske stjernejournalist Claas Relotius har masser af succes. Han vinder de mest prestigefyldte priser for sin journalistik år efter år, og han er ansat på det anerkendte tyske magasin Der Spiegel. Han skriver empatisk og følelsesfuldt om bl.a. Gladys, der mistede sin datter og barnebarn under et skuddrama, og nu tager rundt som henrettelsesturist på de amerikanske dødsgange med biblen i hånden, eller den selvudnævnte amerikanske grænsevagt der beskytter sit land mod immigranter fra Mexico. 

Det viser sig da Claas skal samarbejde med en anden journalist, den spanskfødte Juan Moreno omkring netop historien omkring grænsen mellem Mexico og USA, at der er huller i historien, det medfører et større detektiv-arbejde fra Juan Morenos side, og beviserne mod Claas væltede frem. Størstedelen af de mange artikler var opdigtede historier. En kæmpeskandale for Der Spiegel - og for journalistikken som helhed. For at det blevet den spektakulære historie der skaffer læserne og bliver til sandheden - modsat den virkelige sandhed der måske ikke er så spektakulær.

Menensket har altid været optaget af gode historier - det har bl.a. kommet religionerne til gavn gennem tiderne - og hvis man så formår at fortælle dem levende og spændende med masser af detaljer så er er vi mere inklineret til at tro på den. 

Så sandheden er sekundær, fortællingen er det vigtigste, og fordi Claas Relotius skrev så gode historier var der ingen der satte spørgsmåltegn ved dem. 

Det er et overrumplende godt manuskript Viktor Tjerndel har skrevet, og det overrasker, forarger og fascinerer sit publikum. Det skyldes både Viktor Tjerndels egen sicenesættelse men så sandelig også Zaki Nobel Mehabil, Nana Morks og Sara Fanta Traore intense og umiddelbare spil på scenen.

Det er et dybt tankevækkende stykke der rammer lige ned i en tid hvor alle medier, både de informerende og de sociale, råber på vores opmærksomhed.

Imponerende godt teater til tiden endnu engang på Mungo Park!

Tjek os ud

Teater

Annonce

Tag på rejsemesse og få inspiration 

2022 var året, hvor vi næsten havde lagt coronaen bag os, og med en fifty-fifty fordeling på at nogle stadig h...

Vi har for længst lagt sommeren bag os, og det kan på sin vis være trist nok, men man siger ...

Hvor meget rejser du?

At komme væk fra hverdagens stress et par dage, søgen efter den første sol i foråret, eller den sidste sol i e...

Det er ved at være seks år siden, vi sidst spurgte jer læsere om jeres rejsevaner, og s&arin...

Det lykkedes at få skabt et fint dystopisk fremtidsbillede på Husets Teater, men der er ikke meget andet i forestillingen A Play.

Dystopisk tristesse

På Husets Teater har man lukket dørene op for et samarbejde med Dansehallerne og den koreografiske gruppe Inst...

23. nov

Harry Styles stråler som 'My Policeman' i et homofobisk Efterkrigseuropa  

Med VM i Qatar bliver vi for tiden mindet om vigtigheden af menneskets frihed og værdighed. Især når det ikke...

22. nov
Der er godt kan i skørterne i Miles Hoares friske koreografi til West Side Story på Operaen.

Musicalhit i Operaen

Det Kongelige Teater har sikret sig en succes med Thomas Bendixen og Miles Hoares moderne og flotte udgave af ...

19. nov
Det er i de store fælles shownumre at årets forestilling virkelig imponerer.

Julespas i højt humør

Årets Crazy Christmas Cabaret er en af de bedste i lang tid med især et forrygende hold af yngre spillere. 

16. nov