Der er godt gang i dramatiske historier på Mungo Park i forestillingen Spejlmanden., Foto Mikkel Russel

Fortællingens magt

Af Per Lundsgaard 6. oktober 2020

På Mungo Park holder man et spejl op for publikum og vores trang til at vælge de gode historier kontra sandheden.  

Titel: Spejlmanden

Teater: Mungo Park

Spilleperiode: 6. oktober - 26. november

Viktor Tjernelds tager udgangspunkt i en virkelig historie - og en god en af slagsen, en af dem vi elsker at høre. Den unge tyske stjernejournalist Claas Relotius har masser af succes. Han vinder de mest prestigefyldte priser for sin journalistik år efter år, og han er ansat på det anerkendte tyske magasin Der Spiegel. Han skriver empatisk og følelsesfuldt om bl.a. Gladys, der mistede sin datter og barnebarn under et skuddrama, og nu tager rundt som henrettelsesturist på de amerikanske dødsgange med biblen i hånden, eller den selvudnævnte amerikanske grænsevagt der beskytter sit land mod immigranter fra Mexico. 

Det viser sig da Claas skal samarbejde med en anden journalist, den spanskfødte Juan Moreno omkring netop historien omkring grænsen mellem Mexico og USA, at der er huller i historien, det medfører et større detektiv-arbejde fra Juan Morenos side, og beviserne mod Claas væltede frem. Størstedelen af de mange artikler var opdigtede historier. En kæmpeskandale for Der Spiegel - og for journalistikken som helhed. For at det blevet den spektakulære historie der skaffer læserne og bliver til sandheden - modsat den virkelige sandhed der måske ikke er så spektakulær.

Menensket har altid været optaget af gode historier - det har bl.a. kommet religionerne til gavn gennem tiderne - og hvis man så formår at fortælle dem levende og spændende med masser af detaljer så er er vi mere inklineret til at tro på den. 

Så sandheden er sekundær, fortællingen er det vigtigste, og fordi Claas Relotius skrev så gode historier var der ingen der satte spørgsmåltegn ved dem. 

Det er et overrumplende godt manuskript Viktor Tjerndel har skrevet, og det overrasker, forarger og fascinerer sit publikum. Det skyldes både Viktor Tjerndels egen sicenesættelse men så sandelig også Zaki Nobel Mehabil, Nana Morks og Sara Fanta Traore intense og umiddelbare spil på scenen.

Det er et dybt tankevækkende stykke der rammer lige ned i en tid hvor alle medier, både de informerende og de sociale, råber på vores opmærksomhed.

Imponerende godt teater til tiden endnu engang på Mungo Park!

Tjek os ud

Teater

Annonce

Skal vi på ferie i 2022? 

De fleste af os har fem ugers ferie, men det store spørgsmål er, om vi igen i år vælger Danmark, eller om vi b...

Verden bliver aldrig nogen sinde den samme. Sådan sagde mange under coronakrisen, hvor de fleste blev i ...

Momondo: 10 gode forslag til feriesteder 

“Få en uforglemmelig oplevelse i pridens tegn, og få nye venner i disse lande, som alle har strenge antidiskri...

Jagten på den store LGBT+ gruppe og de over 82 milliarder danske kroner, som købekraften er for d...

’Elvis’ hylder både kongen af rock’n’roll og den afroamerikanske arv

Der sker i øjeblikket noget spændende med genren biopic. Den biografiske film skildrer og dramatiserer ikke ...

23. jun

Du kender kunstneren Andy Warhol, men kender du mennesket?

Marilyn Monroe i fluorescerende farver. Sidestillede kopier af Campbell's Tomato Soup. Du kender dem helt sikk...

19. jun
De tre medvirkende professionelle skuespillere i den ganske fine forestilling fra Parkteatret i Frederikssund om krigsflygtninge.

Fin forestilling om krigsflygtninge

Parkteatret fra Frederikssund var på besøg ved CPH Stage festival og viste deres fine og tankevækkende foresti...

13. jun
De fire medvirkende i Svendborg Sommerrevy Rottefælden 2022, med Jan Schou i glansrollen som Dronningen.

Rottefælderevy i friskt tempo

Årets Rottefælderevy er igen på Svendborg Teater og ikke i Rottefælden ude i Caroline Amalie skoven, og det kl...

3. jun