Det er Frederik Cilius som Jeppe der gør Jeppe på Bjerget til en stor teateroplevelse., Foto Camilla Winther

Cilius som ene stjerne på bjerget

Af Per Lundsgaard 24. januar 2025

Frederik Cilius er ganske enkelt fremragende som Jeppe i Holbergs kanoniserede komedie Jeppe på Bjerget på Det Kongelige Teater. Hans præstation peger lige op i teaterstjernehimlen - men desværre peger resten af forestillingen ikke så langt op.

Titel:
Jeppe på Bjerget

Teater:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

Spilelperiode:
Frem 23. februar

Gamle Scene på Kongens Nytorv var propfuld til premieren på Jeppe på Bjerget. Alle – selv Kongeparret – sad med spænding og var klar til at se satirekomikeren Frederik Cilius i en af de mest ikoniske teaterroller, der findes i dansk teaterhistorie. At det så også var på den smukke, tradiotionsrige Gamle Scene at skuespillet skulle opleves - gjorde forventningerne endnu større. Frederik Cilius er jo ikke skuespiller ved Det Kongelige Teater – så hvordan skulle han dog klare det – og var der ikke andre "rigtige" skuespillere, der burde have fået rollen? 

Men fra første øjeblik viste Frederik Cilius, hvorfor netop han skulle spille den rolle. Fra den boblende oplagte prolog, hvor han sad som Holberg på piedestalen – som vi kender ham fra statuen udenfor teatret – til forvandlingen til den fordrukne bonde helt nede i skidtet, var det tydeligt, at Frederik Cilius stod på Gamle Scene, fordi han havde fortjent det. 

Hans Jeppe var ynkelig, brovtende, selvmedlidende, arrig og farlig, når han lander i saronens seng og begynder at føle sig til rette som brysk herremand. Cilius er også den eneste i forestillingen, der spiller med dialekt – en tyk sønderjysk dialekt, som man hurtig som publikum tager til sig. 

Resten af ensemblet spiller uden dialekt – og uden særlig meget i det hele taget. Det er klart et greb  iscenesætteren Heinrich Christensen har valgt, for det er meta teater, der gennemsyrer forestillingen. Man spiller bevidst på, at Frederik Cilius er stjernen – selv når han spiller den underdadige bonde, og det er et fikst greb ved første øjekast, men det bliver desværre også forestillingens store hæmsko. 

Der er ikke skyggen af karakterarbejde, dybde eller nuance i nogen af de andre medvirkende. Jeg ved, at f.eks. Simon Mathew og Yuossef Wayne Hvidtfeldt kan spille bedre, end de gjorde her, så jeg tænker, det er iscenesætteren, der har valgt, at de skal spille så stift og unuanceret, som tilfældet var. 

Det giver forestillingen en slagside, da Frederik Cilius er den eneste, der får lov til at fortolke og spille Holbergs tekst – resten er bare staffage. 

Men flot staffage det er det i Christian Albrechtsens scenografi og kostumedesign, og kontratenoren Morten Grove Frandsen sammen med komponisten og musikeren Ramez Mhaana gør, at forestillingen får et løft mod det oplulente og luksøriøse. 

Frederik Cilius og hans Jeppe er seks stjerner hver – men resten af forestillingen desværre ikke mange stjerner, så vi ender på fem. Hvor ville det have været dejligt, hvis ensemblet havde spillet op til Frederik Cilius istedet for at spille under ham. 

Tjek os ud

Teater

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

Der er masser af farve og finurlig humor i Amagerrevyens nummer om Alice i Temuland.

Amagerevyen i nye flotte omgivelser

Det kan altid være farligt for en revy at flytte fra en lille scene til en stor - for det specielle og intime ...

5. apr
 RODOLFO - Konu Kim; MIMÌ - Yana Kleyn

Skuffende prosaisk copycat-"Bohème" i Malmø

Malmö Opera transponerer Puccinis "La bohème" fra 1830'ernes Paris til 1960'ernes New York City og låner i pro...

27. mar
Der er knald på koncert-feelingen hos ensemblet i musicalen We Will Rock You os Lion Musicals.

Rockende nonsens 

We Will Rock You bliver aldrig en god forestilling, men hos Lion Musicals i Tivoli får den en tiltrængt ironis...

20. mar
 Teit Kanstrup og Mathias Hedegaard

Uindfriede løfter på Gamle Scene 

Den Jyske Opera turnerer med Schierbecks eneste opera, ”Fête galante”, hvis betragtelige skønhed hæmmes af en ...

12. mar