Det er Frederik Cilius som Jeppe der gør Jeppe på Bjerget til en stor teateroplevelse., Foto Camilla Winther

Cilius som ene stjerne på bjerget

Af Per Lundsgaard 24. januar 2025

Frederik Cilius er ganske enkelt fremragende som Jeppe i Holbergs kanoniserede komedie Jeppe på Bjerget på Det Kongelige Teater. Hans præstation peger lige op i teaterstjernehimlen - men desværre peger resten af forestillingen ikke så langt op.

Titel:
Jeppe på Bjerget

Teater:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

Spilelperiode:
Frem 23. februar

Gamle Scene på Kongens Nytorv var propfuld til premieren på Jeppe på Bjerget. Alle – selv Kongeparret – sad med spænding og var klar til at se satirekomikeren Frederik Cilius i en af de mest ikoniske teaterroller, der findes i dansk teaterhistorie. At det så også var på den smukke, tradiotionsrige Gamle Scene at skuespillet skulle opleves - gjorde forventningerne endnu større. Frederik Cilius er jo ikke skuespiller ved Det Kongelige Teater – så hvordan skulle han dog klare det – og var der ikke andre "rigtige" skuespillere, der burde have fået rollen? 

Men fra første øjeblik viste Frederik Cilius, hvorfor netop han skulle spille den rolle. Fra den boblende oplagte prolog, hvor han sad som Holberg på piedestalen – som vi kender ham fra statuen udenfor teatret – til forvandlingen til den fordrukne bonde helt nede i skidtet, var det tydeligt, at Frederik Cilius stod på Gamle Scene, fordi han havde fortjent det. 

Hans Jeppe var ynkelig, brovtende, selvmedlidende, arrig og farlig, når han lander i saronens seng og begynder at føle sig til rette som brysk herremand. Cilius er også den eneste i forestillingen, der spiller med dialekt – en tyk sønderjysk dialekt, som man hurtig som publikum tager til sig. 

Resten af ensemblet spiller uden dialekt – og uden særlig meget i det hele taget. Det er klart et greb  iscenesætteren Heinrich Christensen har valgt, for det er meta teater, der gennemsyrer forestillingen. Man spiller bevidst på, at Frederik Cilius er stjernen – selv når han spiller den underdadige bonde, og det er et fikst greb ved første øjekast, men det bliver desværre også forestillingens store hæmsko. 

Der er ikke skyggen af karakterarbejde, dybde eller nuance i nogen af de andre medvirkende. Jeg ved, at f.eks. Simon Mathew og Yuossef Wayne Hvidtfeldt kan spille bedre, end de gjorde her, så jeg tænker, det er iscenesætteren, der har valgt, at de skal spille så stift og unuanceret, som tilfældet var. 

Det giver forestillingen en slagside, da Frederik Cilius er den eneste, der får lov til at fortolke og spille Holbergs tekst – resten er bare staffage. 

Men flot staffage det er det i Christian Albrechtsens scenografi og kostumedesign, og kontratenoren Morten Grove Frandsen sammen med komponisten og musikeren Ramez Mhaana gør, at forestillingen får et løft mod det oplulente og luksøriøse. 

Frederik Cilius og hans Jeppe er seks stjerner hver – men resten af forestillingen desværre ikke mange stjerner, så vi ender på fem. Hvor ville det have været dejligt, hvis ensemblet havde spillet op til Frederik Cilius istedet for at spille under ham. 

Tjek os ud

Teater

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

  Antique, My Number One

Eurovision 2005: Jubelår i Kyiv og græsk sejr med Helena Paparizou

Vi er nu nået til 2005 – året hvor Eurovision kunne fejre sit 50-års jubilæum. Det blev markeret med et farver...

12. maj
 Nocturne - secret garden

Eurovision 1995: En nordisk sejr med stilhedens kraft

Vi fortsætter vores rejse og lander i året 1995 – en tid, hvor Eurovision tog en mere kunstnerisk drejning med...

11. maj
 La det swinge

Eurovision 1985: Norsk triumf og Grand Prix-hygge i Göteborg

Vi er nået til 1985 i vores tidsrejse gennem Eurovisionens historie. Et år, hvor Norge for første gang smagte ...

10. maj
 Ding-A-Dong

Eurovision 1975: Sveriges debut som værtsland og starten på det pointsystem, vi kender i dag

Vi fortsætter vores rejse gennem Eurovisionens historie og gør nu stop ved året 1975. Det var året, hvor Sveri...

8. maj