Det er dagen derpå efter at Danmark atter røg ud af Eurovision’s semifinale. For tredje gang i træk. Den sidste dansk optræden i finalerunden skal vi finde helt tilbage i 2019, da Leonora scorede en 12. plads i Tel Aviv med sangen “Love is Forever”.
Man siger, at der er let at være bagklog, men endnu et dårligt dansk resultat kalder på handling, hvis vi ikke skal stå det samme sted til næste år og rapportere om endnu en dansk nedtur. Danmarks Radio skal i arbejdstøjet og grave dybt - rigtig dybt.
Det eneste, man kan kritisere Reiley for, er hans levering af produktet. “Breaking My Heart” er ikke nogen dårlig sang, og i årets ellers meget svag deltagerfelt i Dansk Melodi Grand Prix, var det klart den sang, der havde mest potentiale til at begå sig i Eurovision Song Contest. Desværre kunne Reiley ikke levere vokalt, da det rigtig gjaldt. Desuden var han op imod sange, der både lydmæssigt og visuelt fremstod bedre på scenen til trods for, at Danmarks Radio påstod at de havde opgraderet Reiley’s sceneshow til hidtil usete højder i dansk sammenhæng. Det var heller ikke nogen fordel, at netop Reiley skulle åbne gårsdagens semifinale.
Pilen peger tilbage på Danmarks Radio, når der skal placeres ansvaret for de dårlige resultater de seneste år. Danmarks Radio betaler således prisen for en fejlslagen strategi, som man ikke rigtigt har ønsket at afvige fra. Dansk Melodi Grand Prix er desværre blevet til et kedeligt og forudsigeligt tv-show, som i tiltagende grad lider under dårlig omtale, og hvor der bliver fokuseret alt for meget på underholdningsværdien og alt for lidt på musik.
I et interview til Politiken den 10. februar i år udtalte Danmarks Radio’s programansvarlige for Dansk Melodi Grand Prix Erik Struve bl.a.:
“Vi har et dobbelt-fokus, når vi vælger sange. Det er den største musikfest, der vises på tv i Danmark. Det er enormt vigtigt, at det ikke kun er en kvalifikation til Eurovision. Det er vigtigt, at programmet har en eksistensberettigelse i forhold til dansk musikliv, og hvad der sker på den danske scene”.
Det problematiske i denne udtalelse er, at du sjældent kan sidde på to stole samtidigt. Hvis Danmark skal kunne begå sig i Eurovision igen, kræver det en mere koordineret og målrettet indsats, som forhåbentligt kan tiltrække flere dygtige og erfarne såvel sangskrivere som artister, der kan skabe sange med en bred og international appeal, samt i højere grad engagere pladeselskaberne i processen.