Jul med fortidens store divaer: Tredje søndag i advent

Af Idia Legray 15. december 2024

Franz Schubert (1797 – 1828), arr. Melichar: ”Mille cherubini in coro”. Fra Renata Tebaldis julealbum ”Christmas Festival”, indspillet 1971. 

Renata Tebaldi i titelrollen fra Puccinis ”Tosca”.

Den italienske diva Renata Tebaldi synger julen ind.

Renata Tebaldi (1922 – 2004) udviklede sig til at blive den ultimative diva indenfor det traditionelle italienske repertoire i de første 25 år efter Anden Verdenskrig – ”Tosca”, ”La bohème”, ”La traviata”, ”Othello” og ”Andrea Chenier” var de operaer, hun sang oftest, og i et tv-interview sagde Montserrat Caballé om Tebaldi: ”She was our Aida, our Traviata, our Manon Lescaut”. Både på La Scala i Milano og Metropolitan i New York var hun en højtelsket favorit, og hun efterlod sig knap 30 komplette studie-indspilningerfra 1950’erne og 1960’erne af operaer fra det italienske repertoire.

Hun var jævnaldrende med Maria Callas, der også gjorde karriere i Italien efter krigen, og de to sopraner kom til at symbolisere to modstridende kunstneriske idealer: Tebaldi stod for det vokalt smukke i det kendte repertoire, Callas var den uskønne stemme, der udførte vokale trapezkunster og genoplivede glemte, gamle operaer. Efterhånden begyndte pressen også at fremkalde Tebaldisom noget nær en engel, der bl.a. passede sin syge mor, og Callas som en vred og lunefuld kvinde, der aflyste for et godt ord, så det var umuligt at være fan af begge. Da rivaliseringen var på sit højeste, kom Callas’ fans i teatret for at applaudere deres idol og buhe af Tebaldi, og det omvendte gjorde sig gældende for Tebaldisfans.

I 1955 valgte Tebaldi imidlertid at forlade Italien og fokusere på sin karriere i USA, især på Metropolitan Operaen i New York, hvor Callas aldrig rigtig formåede at gøre sig gældende, og efter 1959 sang Callas kun sporadisk i verdens operahuse. Men imens rivaliseringen stod på, havde aviserne kronede dage med deres artikler, og spændingen i teatret var næsten til at tage og føle på.
I dag skal vi lytte til Tebaldis indspilning af ”Mille cherubini in coro” fra hendes julealbum, der blev indspillet i 1971. Tebaldi var af den gamle skole – hun havde fået sangundervisning af Carmen Melis, der havde specialiseret sig i operaer af Puccini og hans jævnaldrende, og hun havde lært, at man skulle give alt, hvad man havde, når man stod på scenen. ”Vi tabte tre eller fire kilo i løbet af hver forestilling, så kolossal var anstrengelsen ved at udføre vores hverv”, udtalte hun til journalisten Lanfranco Rasponi i bogen ”The last prima donnas”. I 1971 kunne man tydeligt høre påhendes stemme, hvor meget hun havde givet af sig selv i årenes løb, ikke mindst i topregistret, men pladeselskabet Decca, for hvem hun indspillede sit julealbum, formåede at udvælge albummets repertoire og at arrangere sangene i tonearter, derfremstillede Tebaldis stemme i det bedst mulige lys.

”Mille cherubini in coro” er et italiensk-sproget arrangement af Schuberts lied ”Schlafe, schlafe, holder süßer Knabe” fra 1816. Arrangementet blev skabt af østrigske Alois Melichar i 1900-tallet og er en populær favorit blandt italienske operasangere.

God fornøjelse og god tredje søndag i advent!

Se her

 

 

 

 

 

Tjek os ud

Musik

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

  Antique, My Number One

Eurovision 2005: Jubelår i Kyiv og græsk sejr med Helena Paparizou

Vi er nu nået til 2005 – året hvor Eurovision kunne fejre sit 50-års jubilæum. Det blev markeret med et farver...

12. maj
 Nocturne - secret garden

Eurovision 1995: En nordisk sejr med stilhedens kraft

Vi fortsætter vores rejse og lander i året 1995 – en tid, hvor Eurovision tog en mere kunstnerisk drejning med...

11. maj
 La det swinge

Eurovision 1985: Norsk triumf og Grand Prix-hygge i Göteborg

Vi er nået til 1985 i vores tidsrejse gennem Eurovisionens historie. Et år, hvor Norge for første gang smagte ...

10. maj
 Ding-A-Dong

Eurovision 1975: Sveriges debut som værtsland og starten på det pointsystem, vi kender i dag

Vi fortsætter vores rejse gennem Eurovisionens historie og gør nu stop ved året 1975. Det var året, hvor Sveri...

8. maj