Birgit Nilsson som Brünnhilde i Wagners ”Valkyrien”.
Den svenske diva Birgit Nilsson synger julen ind.
Birgit Nilsson (1918 – 2005) voksede op på en bondegård i Skåne og viste tidligt anlæg for musik. Det lykkedes hende at komme på konservatoriet i Stockholm, hvor hun var fast besluttet på ikke at lade sig kue af sin snobbede lærer, der så ned på hendes herkomst. Efter endt uddannelse blev hun antaget på operaen i samme by og udviklede sig efterhånden til at blive en stor Wagner-sopran. Hun sang sin første hovedrolle i Wagner-templet Bayreuth i 1954, og i 1959 debuterede hun på Metropolitan Operaen i New York i en af sine glansroller, nemlig den kvindelige titelrolle i Wagners ”Tristan og Isolde”. Nilsson valgte ikke at gøre et stort nummer ud af at annoncere sin debut rent PR-mæssigt, da hendes motto ifølge hendes selvbiografi var: ”Læg dit æg, før du kagler!”
Nilsson nød stor anseelse på verdensplan i de næste to årtier i tyske operaer som ”Tristan og Isolde”, ”Nibelungens ring”, og ”Elektra”, men hun brillerede også i det italienske repertoire, fx i ”Maskeballet”, ”Aida”, ”Tosca” og ”Turandot”. Sidstnævnte opera er berygtet for at kræve netop det, Nilsson specialiserede sig i: En tung, dramatisk stemme, der har en frygtløs tilgang til det høje register. Da Nilsson skulle debutere som Turandot, en rolle der ofte benævnes som isprinsessen, foregik det hjemme i Stockholm, og under en af prøverne roste en tenor i koret Nilsson ved at sige: ”Vi vil have en anden Turandot, for Birgit synger, så vi fryser!”(anekdoten findes i Nilssons selvbiografi)
I starten af 1980’erne trak Nilsson sig tilbage men fortsatte med at være en højt estimeret skikkelse i det internationale musikliv – jeg husker fx at have set hende holde masterclass i Den Sorte Diamant i 2001, hvor Niels Jørgen Riis, der i dag synger på Operaen, var blandt eleverne.
I dag skal vi lytte til Nilssons indspilning af ”Silent night” fra hendes julealbum, der blev indspillet i 1963. I modsætning til de øvrige divaer i denne adventskalender, der alle fik lov til at indspille et komplet julealbum understøttet af kor og orkester, måtte Nilsson nøjes med en orgelakkompagneret EP bestående af fire numre. Men hendes version af ”Silent night” er så inderligt dybfølt, at man bliver helt taknemmelig for bare at have de fire numre, i stedet for at ærgre sig over, at der ikke blev indspillet mere.
”Silent night” hedder oprindeligt ”Stille Nacht” – østrigerne Joseph Mohr og Franz Gruber skrev hhv. teksten i 1816 og musikken i 1818, og det er nærliggende at tro, at salmens ord om freden, der sænker sig julenat, kan være inspireret af freden, der i 1815 havde sænket sig over Europa efter 23 års krig. Under en uofficiel våbenhvile i julen 914, kun få måneder inde i Første Verdenskrig, kom engelske og tyske soldater op fra deres skyttegrave, sang den smukke salme sammen, spillede fodbold mod hinanden, og udvekslede små gaver. Lad os håbe, at soldater over hele verden snart vil indse, at de har langt mere tilfælles med hinanden, uanset nationalitet, hudfarve og religion, end de har med gamle, rige mænd, der bestemmer, at de unge mænd skal myrde hinanden til ingen verdens nytte.
Sammen med XQ28’s øvrige redaktion ønsker jeg alle læsere en rigtig glædelig jul!
Se her