Nicolaj Cornelius er stærkt nærværende på scenen som komponisten Kai Normann.

Intim krigshistorie

Af Per Lundsgaard 7. august 2021

Den unge skuespiller Nicolaj Cornelius er næsten alene på scenen i forestillingen om komponisten Kai Normann Andersen og hans flugt til Sverige under 2. verdenskrig. 

Titel: Kai Normann og Krigen - flygten fra Gjorslev

Teater: Gjorslev Gods

Spilleperiode: 30. juli - 4. september

Vi er i de omgivelser hvor historien finder sted, nemlig i en smuk sal på Gjorslev Gods syd for Køge. Det var her på Gjorslev Gods at komponisten Kai Normann Andersen lejede et hus om sommeren sammen med konen Ellen Gottshalch, og det var her de måtte flygte fra da tyskerne var ude efter de danske revyfolk mod krigens slutning. Hælpen kom fra den nære ven Edward Tesdopf som var godsejer på Gjorslev, g som i længere tid havde skjult flygtende jøder flere steder på godset, inden de kunne komme over til det neutrale Sverige. 

Det er en historie fyldt med spædning og nerve, og det kommer godt frem i den lille stramme forestilling skabt af Sune Svanekier og Nicolaj Cornelius selv. Næsten alene på scenen, kun med lidt modspil af Claus Nielsen som Kammertjener, og indspillede stemmer af Susanne Breuning, Simon Bennebjerg og Sune Vanekier, får Nicolaj Cornelius os hurtigt ind i den fortættede og skræmmende stemning. Kai Normann er i en konstant angst for at blive afsløret - han har været ugyggeligvtæt på et par gange, og da begge stedsønner går ind i Modstandsbevægelsen kommer både han og konen Ellen endnu mere i søgelyset. 

Den fængende historie er udvidet med nogle af Kai Normann Andersens berømte sange fra netop de år, og dem forløser Nicolaj Cornelius rørende smukt og tydeligt. I det hele taget holder han figuren flot og stramt, og med en masse intensitet, nerve og nærvær, og så er han del mere charmerende at se på end virkelighedens Kai Normann. Man kunne måske have ønsket en smule mere nuance i spillet visse steder, der er holdt i samme tone hele vejen i gennem under Sune Svanekiers instruktion, men det forbliver en helt speciel og gribende aften lige der hvor historien skete. 

Tjek os ud

Teater

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

  Antique, My Number One

Eurovision 2005: Jubelår i Kyiv og græsk sejr med Helena Paparizou

Vi er nu nået til 2005 – året hvor Eurovision kunne fejre sit 50-års jubilæum. Det blev markeret med et farver...

12. maj
 Nocturne - secret garden

Eurovision 1995: En nordisk sejr med stilhedens kraft

Vi fortsætter vores rejse og lander i året 1995 – en tid, hvor Eurovision tog en mere kunstnerisk drejning med...

11. maj
 La det swinge

Eurovision 1985: Norsk triumf og Grand Prix-hygge i Göteborg

Vi er nået til 1985 i vores tidsrejse gennem Eurovisionens historie. Et år, hvor Norge for første gang smagte ...

10. maj
 Ding-A-Dong

Eurovision 1975: Sveriges debut som værtsland og starten på det pointsystem, vi kender i dag

Vi fortsætter vores rejse gennem Eurovisionens historie og gør nu stop ved året 1975. Det var året, hvor Sveri...

8. maj