Forestillingen Fishtail på Bådteatret er fuld af poesi og humor., Foto Anders Nydam

Det flydende køn

Af Per Lundsgaard 7. marts 2022

Med udgangspunkt i H.C. Andersens Den lille havfrue, tager teatergruppen Animari publikum med en tur under vandet på Bådteatret til en forestilling om det nonbinære. 

Titel:
Fishtail - Et dukketeatralsk oprør

Teater:
Animani på Bådteatret

Spilleperiode:
28. februar - 12. marts

På Bådteatrets lille scene befinder vi os i forestillingen Fishtail under vandet, og møder tre havfruer der citerer en tekst fra H.C. Andersens eventyr om Den Lille Havfrue. Resten af forestillingens tekst er et miks sat sammen af dramatiker Bjørn Rasmussen, der alle kredser om at høre til, at give afkald på noget for at få noget andet, og at kunne identificere sig selv.

De tre dansere, sangere og skuespillere er alle iført nonbinært tøj, kjoler til mænd og omvendt. Med flot glinsende havvæsen make-up og effektiv brug af scenografi og lys, er vi med det samme hensat til det undersøiske univers hvori den noget fragmenterede forestilling befinder sig i. For der er ingen decideret gennemgående handling. Scenerne virker nogen gange noget afbrudte og usammenhængende, men de tre medvirkende på scenen få alligevel skabt en helstøbt forestilling ud af det, med Johan Sarauw ved roret som iscenesætter.

Ida Katinka Fridan Pedersen har skabt en meget fysisk koreografi der også hjælper med til at understøtte det undersøiske. Udgangspunktet i H.C. Andersens tekst er godt set, da han jo var en outsider der især i præcis eventyret om den lille havfrue skiver om at lave om på sig selv for at få det man eftertragter, den lille havfrue får sin hale fjernet til fordel for ben og fødder, men for at få det må hun miste sin stemme, og dermed miste en stor del af sin identitet. Og det kan mange nonbinære nok relatere til, at føle man mister sin identitet ved at skulle tilpasse sig en samfundsnorm der er mere firkantet end mennesket er indrettet. Dermed rammer forestillingen Fishtail en ungdom der kæmper med det heteronormative samfund. 

På scenen er Marcus Alexander Roydes en særdeles fleksibel danser, Astrid Kjær Jensen en habil dukkefører og skuespiller der leverer aftenens sjoveste tekst som en aldrende Ariel der kommer fra Disney for at sige undskyld for det verdensbillede Disney har været med til at opbygge, og Troels Kortegaard Ullerup lader igen sin smukke sangstemme lyde, som han gjorde det i forestillingen Nattens Ende på Glyptoteket sidste efterår. 

Fishtail er ligeså flydende mellem poesi og humor som den kønsopfattelse den udlægger, og dermed en den et rigtig fint input i den kønsrelaterede debat i tiden.  

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Jul med fortidens store divaer: Anden søndag i advent

Ukendt komponist, arr. Wade: “O come, all ye faithful”. Fra Elisabeth Schwarzkopfs julealbum ”The ElisabethSch...

8. dec
Mozart i Ikea er ikke en god kombi på Malmø Opera.

Malmö maltrakterer Mozart

Malmö Opera har lånt danske Katrine Wiedemanns opsætning af Mozarts ”Così fan tutte”, der oprindeligt havde ...

4. dec
Nøddeknækkeren i Tivoli hitter med sin fine danske hygge.

Nøddeknækkeren og Tivoli - stadig et godt match

For 6. gang præsenterer Tivoli den 12 år gamle udgave af Nøddeknækkeren transformeret til et Tivoli anno 1874....

4. dec
Leontyne Price i titelrollen fra Verdis ”Aida”.

Jul med fortidens store divaer: Første søndag i advent 

Felix Mendelssohn (1809 – 1847), arr. Cummings: ”Hark! theherald angels sing”. Fra Leontyne Prices julealbum ”...

1. dec