Anastasia på Malmö Opera er storladen musicalkunst i luksusindpakning., Foto Jonas Persson

Elegant og stilsikker musical på Malmö Opera

Af Per Lundsgaard 19. september 2022

Malmö Opera viser endnu engang deres overlegne stil når det gælder musicals her i Øresundsregionen. Denne gang er det Broadwaymusicalen Anastasia der får imponerende liv hos vores svenske naboer. 

Titel:
Anastasia

Teater:
Malmö Opera

Spilleperiode:
Frem til 12. november 2022

Musicalen Anastasia fra 2017 er baseret på tegnefilmen af samme navn fra 1997, og den handler om myten om den forsvundne zardatter Anastasia i forvirringen omkring henrettelsen af Zar-familien i 1918 efter revolutionen i Rusland. Myten opstod fordi rygterne lød, at man ikke efter henrettelsen kunne finde liget af Storhertuginde Anastasia og derfor mente, at hun på en eller anden måde havde overlevet massakren. 

I mange år påstod tyske Anna Anderson at være den russiske prinsesse. Mange troede hende, og i 1956 indspillede Ingrid Bergman filmen Anna/Anastasia, men senere DNA-resultater har vist at Anna Andersen, der døde i 1984, var en svindler og ikke den rigtige Anastasia.

Man har også siden identificeret alle lig af den myrdede Zar familie. Dermed er myten en smule punkteret, men musicalen løser den side ganske fint i den afsluttende scene. 

I det hele taget er det en meget vellykket opførelse på Malmö Opera af den meget velskrevne musical. Den tager kun sit udgangspunkt i tegnefilmen, og har ændret persongalleri. I filmen genopstår munken Rasputin som skurk – i forestillingen kommer det farlige fra en kommisær i det hemmelige politi. Så musicalen er omskrevet for et voksent publikum og er som sådan ikke en familieforestilling – selvom der i den til tider dystre historier stadig er en masse herlig humor.

Vi begynder i Rusland lige før Revolutionen, hvor Anastasias bedstemor Enkekejserinden, den danske prinsesse Dagmar, der tog det russiske navn Maria Fjodorovna, da hun giftede sig med den russiske Zar, flytter til Paris og giver Anastasia en spilledåse som afskedsgave.

Pludselig kommer revolutionen og vi møder den voksne pige Anya, der har hukommelsestab, men passer ind i den plan, den snarrådige Dmitrij og hans kumpan – den fallerede Vlad – har udtænkt. Enkekejserinden har nemlig udlovet en dusør til dem, der kan bringe hendes forsvundne barnebarn Anastasia til hende i Paris. 

Vi kommer gennem de hårde tider i Rusland, hvor folk stadig sulter – nu er det bare under nogle andre ved magten. Flugten gennem Rusland til det kulørte liv blandt de aristokratiske russiske flygtninge i Paris. 

Den danske scenograf Benjamin La Cour har skabt en imponerende velfungerende scenografi, der bruger draperier i grå farver i Rusland, og Eiffeltårnet og Triumfbuer i forskellige størrelser, når vi kommer til Paris, så vi genialt og hurtigt skifter fra scene til scene især ved hjælp af medrivende og opfindsom koreografi af Miles Hoare. 

Malmö Operaorkester spiller Stephen Flahertys iørefaldende musik med fuld pondus og medfølende romantik. 

På scenen har man et utroligt velsyngende og velspillende hold med en ganske forrygende Tuva B. Larsen i hovedrollen i skønt samspil med Andreas Weise som Dmitrij og Michael Jansson som Vlad. Lill Lindfors giver stjernekvalitet i rollen som Enkekejserinden, og Åsa Fang morer som den livlige grevinde, der er hendes hofdame. Rollen som den knugede Gleb fra Det hemmelige Politi blev denne eftermiddag sunget af Daniel Eriksson, og det gjorde han på alle måder udmærket, men man kunne fornemme hvad Philip Jalmelid, der ellers har rollen, vil tilføre af dæmonisk sexet charme og farligt nærvær som Daniel Eriksson ikke rigtigt har – derved var der ikke en egentlig farlig modstand til forestillingens hovedfigur. 

Man kan måske tænke, at det lige præcis nu er lidt mærkeligt med en forestilling, der hylder de russiske dyder – eller netop måske nu, hvor man må tro, der er en stor del af befolkningen, der måske gerne vil væk fra det regime, der lige nu befinder sig i Moskva. 

Anastasia på Malmö Opera er storslået musicalkunst, som ikke fås bedre. 

Tjek os ud

Teater

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

 RODOLFO - Konu Kim; MIMÌ - Yana Kleyn

Skuffende prosaisk copycat-"Bohème" i Malmø

Malmö Opera transponerer Puccinis "La bohème" fra 1830'ernes Paris til 1960'ernes New York City og låner i pro...

27. mar
Der er knald på koncert-feelingen hos ensemblet i musicalen We Will Rock You os Lion Musicals.

Rockende nonsens 

We Will Rock You bliver aldrig en god forestilling, men hos Lion Musicals i Tivoli får den en tiltrængt ironis...

20. mar
 Teit Kanstrup og Mathias Hedegaard

Uindfriede løfter på Gamle Scene 

Den Jyske Opera turnerer med Schierbecks eneste opera, ”Fête galante”, hvis betragtelige skønhed hæmmes af en ...

12. mar
Det er især hos de modne medvirkende at musicalen Sttrictly Ballroom virkelig fungerer.

Flot afdansningsbal for en musicalstjerne

Strictly Ballroom med One and Only Company bliver en flot finale for den dansende musicalstjerne Silas Holst ,...

25. feb