Napoli flyver igen over scenen på Det Kongelige Teater., Foto Henrik Stenberg

Danseglæde i Napoli

Af Per Lundsgaard 2. juni 2023

Den Kongelige Ballet viser dansemæssigt overskud i tredje akt af Napoli, men denne opsætning fra 2009 hæmmes stadigvæk af en uklar iscenesættelse.

Titel:
Napoli

Teater:
Det Kongelige Teater
Gamle Scene

Spilleperiode:
Frem til 4. juni 2023

Man kan vel godt kalde Bournonvilles balletklassiker Napoli for den danske nationalballet - selvom der intet dansk er i dens handling eller lokaltion. Men de boblende trin i den berømte tredje akt, der oftest bliver hevet frem, når der er festforestilling af den ene eller den anden slags på Gamle Scene, er nok noget af det mest danske, der findes i den internationale balletverden. 

Balletten er fra 1842 og inspireret af Bournonvilles egne indtryk fra Napoli, og derfor er første akt fuld af lokal italiensk folklore. I denne udgave, som Sorelle Englund og Nikolaj Hübbe lavede i 2009, er der stadig masser af folklore, men man har opdateret handlingen til 1950'erne og et Fellini-inspireret filmisk italien. Men hvor man i en film drejer publikums fokus på handlingen, gør denne udgave det modsatte. Første akt er en gedigen omgang rod, hvor man ikke ved, hvor man skal kigge hen, og hvor historien går tabt i cykelryttere, blind mand med hund, ludere og lommetyve og overspil på overspil. Thomas Lunds transkønnede sangerinde kunne have været en stærk kommentar i en tid, hvor såkaldt kristne ser rødt, når de ser en mand klædt i dametøj optræde - især hvor der er børn tilstede, men det bliver ved den jævne ufarlige morskab. Og netop fordi det hele er så ufarligt og pjattet i første akt, står den faktisk meget velfungerende anden akt i en stærk kontrast. Her er der pludselig en værdig modstander til Jonathan Chmelenskys noble helt i Ryan Tomashs sexede demoniske havgud Golfo. 

Tredje akt er også fuld af dejligt dansende liv, til trods for nogle rædsomme kostumer til herrerne i pas de six, soli og taranteller, så den får publikum i det helt rigtige glade humør, så man heldigvis næsten har glemt den ujævne første akt. 

Som nævnt var Jonathan Chmelensky i absolut heltedansende topform som Gennaro denne aften, i smukt selskab med Holly Dorgers yndefulde og selvtsændige Teresina. Der blev danset flot og sikkert til i pas de six og de tilhørende soli samt den festlige tarantel. 

Man kunne håbe på, at man fik set med nye øjne på første akten inden næste genopsætning, for dansemæssigt er vi i et festligt humør, men sjælen synes fraværende hos nogle af de unge dansere. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingemann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr
Smukke Gamle Scene var ramme om Operaakademiets koncert.

Operaakademiets koncert afspejler tingenes tilstand i den professionelle operaverden

Sangernes varierende niveau, sygdom og lejlighedsvist også instruktørens misgreb gjorde Operaakademiets konc...

8. apr
Der er masser af knald på 80'er farver og fest i Grand Prix musicalen Vi maler byen rød med Musicalteatret.

Grand Prix musical er stadig et hit

Musicalteatret har igen sat musicalen Vi maler byen rød op, og den er da også teatrets største succes gennem t...

7. apr