Rasmus Bjerg er forrygende i front som Harold Ziddler i den utrolig vellykkede musicalversion af hit-filmen Moulin Rouge!, Foto One and only
Overdådig, opulent, underholdende er nok de første superlativer, der kommer frem, når man tænker på One and Only's opsætning af musicalen Moulin Rouge.
Titel:
Moulin Rouge!
Teater:
One and Only
i Falkoner Salen
Spilleperiode:
7. september - 21. oktober
Derefter Vejle Musikteater
25. oktober - 5. november og
Holstebro Musikteater 10. november - 19. november.
Da Baz Luhrmanns musicalfilm Moulin Rouge! fik premiere i 2001, både genfødte den en næsten uddød musicalfilm-produktion i Hollywood, den satte også nye standarder for, hvordan man producerede og instruerede musicalfilm. Det smittede også af på teaterscenerne, der pludselig boomede af såkaldte jukebox-musicals, der forsøgte på samme måde som Moulin Rouge at få populære pop og rock-melodier ind i en handling.
Det er ikke et nyt fænomen at sætte kendt eksisterende musik ind i i en handling. Helt tilbage i 1728 gjorde Johan Gay det i Tiggeroperaen, men resultaterne kan være mere eller mindre vellykkede - især det sidste. Moulin Rouge! beviste dog på en helt ny og frisk måde, hvordan man kunne omarrangere de kendte pophits, så de overraskede, når de blev fremført, og dermed gav en distance til den meget kulørte og melodramatiske historie inspireret af La Traviata eller Kameliadamen.
Sceneversionen havde verdenspremiere i 2018 i Boston og på Broadway i 2019 efterfulgt af London i 2022, og nu får den så premiere i en skandinavisk konceptproduktion i København. Denne konceptidé betyder, at musicalen får premiere næsten samtidig i både Stockholm, Oslo og altså København med en instruktør hvert sted, der skal overholde den konceptuelle idé. I Danmark er vi heldige, at det er den meget erfarne Niclas Bendixen, der har styret holdet på scenen. Han har sammen med koreograf Anja Gaardbo formået at skabe et show, som er overdådigt underholdende, men også med de stille øjeblikke, der giver en flot dynamik i en forestilling, som tangerer noget af det flotetste, der er set på en dansk scene.
Det skyldes selvfølgelig også scenografen Takis smukke og luksuriøse dekoration og kostumedesigner Astrid Lynge Ottosens stiltwistede kostumer, hvor kønnene er flydende hos danserne og ensemble.
På scenen glitrer Sara Viktoria Bjerregaard som Satine – den strålende diamant i Moulin Rouge. Hun giver os både den glamourøse side og den sårbare i forelskelsen og sygdommen. Silas Holst er også utrolig sikker i rollen som Christian, der skæbnesvangert forelsker sig i Satine, og de to klæder hinanden i både udstråling og stemmer. Rasmus Bjerg gør Harold Ziddler, der er chefen på Moulin Rouge, utrolig sympatisk og en nærmest moderne kærlig autoritet overfor sine ansatte. Det er en fornøjelse at se Pelle Emil Rex Hebsgaard som den magtliderlige Hertug, der aldrig lader sig snøre af de vilde bohemer. Laus Høybye gør Toulouse-Lautrec til en charmerende, ilter kulturrevolutionær, og den smukke Stanley Baker fylder godt op med sydlandsk temperamentsfuld karisma som Santiago, der sammen med Vibeke Zederkof som Nini giver os forestillingens flotteste dansenummer i starten af 2. akt. I ensemblet lægger man mærke til Lea Thim Harder, Line Krogholm og Andy Roda, der byder på stærke vokaler og skønne karakterer, mens Mads Gronemann og Tone Reumert knalder godt igennem på dansesiden.
Moulin Rouge! er en absolut fascinerende underholdende aften, som man ikke skal snyde sig selv for!