Carsten Svendsen er det helt rigtige omdrejningspunkt i musicalen Som i himlen på Operaen. , Foto Camilla Winther
Som i Himlen er en gribende god musical som vækker mange følelser i tilskueren, siger vores gæsteanmeldere Vivi og Marguerit, der nød den flotte premiere på Operaen.
Titel:
Som i himlen
Teater:
Operaen
Store Scene
Spilleperiode:
Frem til 28. december
Det var sang som i himlen ved premieren på musicalen, der også har titlen Som i Himlen og spiller på Operaens Store Scene. Det er simpelthen et fantsastisk cast, der spiller og synger rollerne i musicaludgaven af Kay Pollacks film fra 2004.
Musicalen havde premiere i Stockholm i 2018 og er siden spillet på Malmø Opera i netop den opsætning, der også er kommet til Operaen i København. Kay Pollack har sammen med sin kone Carin Pollack skrevet manuskriptet, og Fredrik Kempe har skrevet musikken. Han har stået for en del vindere i det Svenske Melodi Grand Prix (Melodifestivalen) og har selv medvirket i musicals som Chess og Les Miserables. Den blandning kan man godt høre i musikken til Som i Himlen, bl.a. lyder Præstens Sang, som Jesper Lundgaard leverede perfekt, som noget fra Les Miserables.
Carsten Svendsen var helt rigtig i rollen som den berømte dirigent, der flytter tilbage til den lille by, han er vokset op i. Der var en lang række af gode præstationer i rollerne i det lille bysamfund. Mathias Hartmann Niclasen var forrygende god som landsbyens unge mand med et handicap – en rising star. Det samme må man sige om Sicilia Gadborgs elskelige Lena. Troels Malling var rigtig sjov som Arne, Maria Lucia fortsatte sin flotte karriere som musicalskuespiller i rollen som Gabriele, og Cecilie Stenspil får også vist godt skuespil i rollen som Inger. Kristian Rossen var så god som hustrumishandler, at man virkelig hadede ham, og Betty Glosted var gribende som den ældre Olga, der aldrig har været forelsket men til sidst bliver det i Jakob Højlevs lysende Erik.
Koreografisk var forestillingen ikke særlig spændende og temmelig old school, men sammen med iscenesættelsen af Edvard af Sillén bliver det alligevel til en smuk, helstøbt forestilling, der i Kim Witzels skønne scenografi udspiller sig underholdende og tænkevækkende.
En rigtig flot aften i Operaen!