Askepot fik sin Prins og publikum fik flot dans i balletten Askepot på Operaen. , Foto Henrik Stenberg

Flot dans overskygger handlingen i Askepot 

Af Gæsteanmelder 31. januar 2024

Den Kongelige Ballet har lige haft repremiere på Gregory Deans udgave af Askepot på Operaen, og vi havde vores gæsteanmelder Tori Cooper på plads for at se den eventyrlige ballet.

Titel:
Askepot

Teater:
Det Kongelige Teater
Operaen
Store Scene

Spilleperiode:
Frem til 10. marts

Det er en flot balletaften med Askepot på Operaen i Gregory Deans farverige version med masser af koreografi – næsten så megen koreografi og spil i ensemblet at det skygger for hovedpersonen og historien.

Emma Riis Kofoed var ellers en yndig Askepot og dansede smukt og med overskud både alene og sammen med Ryan Tomash, som var en karismatisk prins. 

Gregory Dean har holdt sig i et rent klassisk formsprog med masser af søde henvisninger til både Bournonville og Balanchine og andre store klassikere. Faktisk var hele forestillingen som et opslagskatalog over den klassiske ballet. Bournonville ser man især i de sprælske karakterdanse til stedsøstrene – og det er sjovt at danseundervisningen er trin fra Konservatoriet.

Koreografien er effektiv, men trods det at der er godt tempo over fortællingen – bl.a. fordi man har skåret i Prokofjevs uendelige parader af små danse især i første akt – bliver forestillingen en smule lang. Det gør den, fordi man taber hovedhistorien undervejs i trin og spil fra korpset og de mange sidehistorier. Især kæmpes der med en stillestående sidste akt, hvor man især har snuset til Christopher Wheeldons version, som ender hos feerne ude i skoven, og de to stedsøstre også får deres kavalerer.

Jon Morrells scenografi og kostumer var farverige og pompøse, og en fin virkning med de skiftende videovægge bag skovens træer. 

Do to stedsøstre er sjove udført af Camille Ruelykke Holst og Wilma Giglio, og Stephanie Chen Gundorph er en smuk og yndefuld fe. 

Det bliver en smuk og flot aften til ballet i operaen, med masser af koreografi danset af et flot korps af dansere og storladen musik af et velspillende kapel i graven under ledelse af Paolo Carignani. 

 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Der bliver svedt igennem af de tre medvirkende i den hæsblæsende teaterleg Verdensherskerne på Mungo Park.

Bliv klogere på mennesket i Allerød

Mungo Park serverer hele menneskehedens historie gennem de sidste 200 millioner år i et forrygende tempo og me...

23. feb
Møhgerne er en fest i den nye musical over TV-serien Matador.

Matador er stadig en umulig musical

Sidst vi så Matador på scenen, var i 2009, da Peter Langdal nærmest dræbte den folkekære serie på Operaens Sto...

19. feb
Der er store forskelle i spillestilen hos Levin-parret, og det er med til at gøre klassikeren Indenfor Murene på Det Kongelige Teater til en lidt usammenhængende affære.

Så lad dog barnet!

Det Kongelige Teaters store skuespilsatsning i denne sæson, Indenfor Murene på Gamle Scene, er en smule bombas...

24. jan
Peter Plaugborg og Simon Bennebjerg er forrygende som Kongen og hans elsker i forestillingen Edward d. II på Betty Nansen Teatret.

Intet menneske skal straffes for, hvordan man lever eller elsker andre

Stærkt samspillet skuespilhold i aktuel og vellykket opsætning af ”Edward II” på Betty Nansen Teatret.

21. jan