De tre medvirkende i den interessante forestilling The Art of Falling på Teatret ved Sorte Hest. , Foto Martin Lehmann

Fanget af en livsløgn

Af Per Lundsgaard 27. april 2018

På Teatret ved Sorte Hest gæstespiller Why Not Theatre Company med det interessante skuespil The Art of Falling om to aristokratiske kvinders forfald.

Titel:
The Art of Falling

Teater:
Teatret ved Sorte Hest

Spilleperiode:
20. april - 12. maj 2018

Manuskriptet er baseret på dokumentarfilmen Grey Gardens om de to kvinder, Store og Lille Edith Bouvier Beale, der var i familie Jaqueline Kennedy Onassis. Historien har senere givet inspiration til bl.a. en velfungerende musical og en TV-film af samme navn. 

I dette skuespil over historien, skrevet af Sara Stridsberg, møder vi de to kvinder nogle år før dokumentaren blev lavet i 1975. Vi er tilbage i 1972 og mens skidtet hober sig op, forsvinder pengene, og både den flove familie med sønnen og Jacqueline Kennedy Onassis i front, lokalsamfundet i det mondæne East Hampton og forskellige kommunale forvaltninger arbejder hårdt for enten at få de to kvinder ud af huset eller få dem sat under administration. 

I dette kaos lever de to kvinder, mor og datter, holdt sammen af et had-kærlighedsforhold. Manglende kærlighed fra moderen har gjort det umuligt for datteren selv at finde ro i kærligheden. De er lænket sammen af familiens bånd og datterens desperate håb om at høre at moderen elskede hende som barn - og nu. 

Spydigheder fyger gennem luften, desperation og en uafrystelig trang til at holde fast i fortiden fylder dagen og gør at både mor og datter lever på en livsløgn fra en tid der er forsvunden. 

Det er højspændt drama, men forestillingen bliver en anelse hysterisk i sit udtryk og lukker sig en smule om sig selv – især fordi de to skæbner ikke siger et dansk publikum synderligt meget. 

Der spilles dog ganske overbevisende og nuanceret i Rhea Lehmans iscenesættelse af især Sue Hansen-Styles som moderen Big Edie, og Sira Stampe har fået Little Edies poseren og dialekt helt ind under huden. Kevin Kiernan-Molloy morer i diverse herreroller men kommer lidt til kort når det gælder rollen som Jaqueline Kennedy Onassis – også fordi det forståeligt nok virker som en karikatur - men forestillingen synes ikke at se rollen som sådan. 

Det er en interessant og spænednde aften i teatret - men det vil være en god idé at læse op på Bouvier Beale historien, hvis man ikke kender noget til dem, inden man sætter turen mod Sorte Hest. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Tag på rejsemesse og få inspiration 

2022 var året, hvor vi næsten havde lagt coronaen bag os, og med en fifty-fifty fordeling på at nogle stadig h...

Vi har for længst lagt sommeren bag os, og det kan på sin vis være trist nok, men man siger ...

Hvor meget rejser du?

At komme væk fra hverdagens stress et par dage, søgen efter den første sol i foråret, eller den sidste sol i e...

Det er ved at være seks år siden, vi sidst spurgte jer læsere om jeres rejsevaner, og s&arin...

Det lykkedes at få skabt et fint dystopisk fremtidsbillede på Husets Teater, men der er ikke meget andet i forestillingen A Play.

Dystopisk tristesse

På Husets Teater har man lukket dørene op for et samarbejde med Dansehallerne og den koreografiske gruppe Inst...

23. nov

Harry Styles stråler som 'My Policeman' i et homofobisk Efterkrigseuropa  

Med VM i Qatar bliver vi for tiden mindet om vigtigheden af menneskets frihed og værdighed. Især når det ikke...

22. nov
Der er godt kan i skørterne i Miles Hoares friske koreografi til West Side Story på Operaen.

Musicalhit i Operaen

Det Kongelige Teater har sikret sig en succes med Thomas Bendixen og Miles Hoares moderne og flotte udgave af ...

19. nov
Det er i de store fælles shownumre at årets forestilling virkelig imponerer.

Julespas i højt humør

Årets Crazy Christmas Cabaret er en af de bedste i lang tid med især et forrygende hold af yngre spillere. 

16. nov