De tre medvirkende i den interessante forestilling The Art of Falling på Teatret ved Sorte Hest. , Foto Martin Lehmann

Fanget af en livsløgn

Af Per Lundsgaard 27. april 2018

På Teatret ved Sorte Hest gæstespiller Why Not Theatre Company med det interessante skuespil The Art of Falling om to aristokratiske kvinders forfald.

Titel:
The Art of Falling

Teater:
Teatret ved Sorte Hest

Spilleperiode:
20. april - 12. maj 2018

Manuskriptet er baseret på dokumentarfilmen Grey Gardens om de to kvinder, Store og Lille Edith Bouvier Beale, der var i familie Jaqueline Kennedy Onassis. Historien har senere givet inspiration til bl.a. en velfungerende musical og en TV-film af samme navn. 

I dette skuespil over historien, skrevet af Sara Stridsberg, møder vi de to kvinder nogle år før dokumentaren blev lavet i 1975. Vi er tilbage i 1972 og mens skidtet hober sig op, forsvinder pengene, og både den flove familie med sønnen og Jacqueline Kennedy Onassis i front, lokalsamfundet i det mondæne East Hampton og forskellige kommunale forvaltninger arbejder hårdt for enten at få de to kvinder ud af huset eller få dem sat under administration. 

I dette kaos lever de to kvinder, mor og datter, holdt sammen af et had-kærlighedsforhold. Manglende kærlighed fra moderen har gjort det umuligt for datteren selv at finde ro i kærligheden. De er lænket sammen af familiens bånd og datterens desperate håb om at høre at moderen elskede hende som barn - og nu. 

Spydigheder fyger gennem luften, desperation og en uafrystelig trang til at holde fast i fortiden fylder dagen og gør at både mor og datter lever på en livsløgn fra en tid der er forsvunden. 

Det er højspændt drama, men forestillingen bliver en anelse hysterisk i sit udtryk og lukker sig en smule om sig selv – især fordi de to skæbner ikke siger et dansk publikum synderligt meget. 

Der spilles dog ganske overbevisende og nuanceret i Rhea Lehmans iscenesættelse af især Sue Hansen-Styles som moderen Big Edie, og Sira Stampe har fået Little Edies poseren og dialekt helt ind under huden. Kevin Kiernan-Molloy morer i diverse herreroller men kommer lidt til kort når det gælder rollen som Jaqueline Kennedy Onassis – også fordi det forståeligt nok virker som en karikatur - men forestillingen synes ikke at se rollen som sådan. 

Det er en interessant og spænednde aften i teatret - men det vil være en god idé at læse op på Bouvier Beale historien, hvis man ikke kender noget til dem, inden man sætter turen mod Sorte Hest. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Kan man tage cremen ud af Nimb?

For efterhånden en del år siden fik Nimb en “mor” i form at Fru Nimb, og nu har de fået en “baby”, en lille a...

Nimb er efterhånden kendt som et af Københavns mest luksuriøse steder – til events, ...

Kronborg leverer stadig godt dansk smørrebrød 

Byens gamle “dame”, Restaurant Kronborg leverer stadig noget af byens bedste smørrebrød, uanset om man er til ...

For helt præcis otte år siden besøgte vi en restaurant, der ligger på hjørnet ...

Dansk queer kunst fra 1800-tallet

De danske museer er ikke overrente for tiden, men her er en udstilling der absolut er værd at se. Kunstmaleren...

22. jun
Mette Maria Ahrenkiel i nærbillede i online-dramaet Safe Space på Future V.

Pseudo-thriller i nyt teaterformat

Teater V i Valby har haft premiere på deres nye online scenerum Future V med den første forestilling Safe Spac...

15. jun
Sam Rockwell som sexet homo-nazist og Scarlett Johansson skaber god balance i den satiriske Jojo Rabbit om de sidste måneder i 2. verdenskrig.

Nazi-kanin i lystig satirisk film

8. jun
Nu tilbyder flere teatre forestillinger lavet specielt til online platforme.

Teatre går digitalt

I den sidste måned har teatre over hele verden givet publikum muligheden for at streame forestillinger under C...

16. maj