Det Kongelige Kapel fejrer fire homoseksuelle komponister i symfonikoncert. , Foto Camilla Winther

Koncert ”på vrangen” 

Af Knud Arne Jürgensen 21. august 2021

Fire homoseksuelle komponisters værker samlet og præsenteret som en hyldest til deres udtryksvilje.

Titel: Kapelkoncert i anledning af World Pride Copenhagen 2021

Teater: Det Kongelige Teater, Operaen

Spilleperiode: 19. september 2021

I anledning af World Pride Copenhagen 2021 dedikerede Det Kongelige Kapel en koncert med udelukkende homoseksuelle komponisters værker på programmet, anført af dirigenten Thomas Søndergaard.

Den endeløse diskussion om det nyttige/nødvendige for lytteren i at kende komponistens livssituation for at kunne ”modtage” værkets ånd til fulde, eller om en mere abstrakt tilgang til alene det rent strukturelle og akustiske lydbillede er tilstrækkeligt for at kunne tilegne sig et musikalsk værk, vil utvivlsomt fortsætte længe endnu, især i vor tid med dens nærmest altdominerende formidlingsmæssige besættelse, og hvor snart sagt intet kunstnerisk udsagn mere for lov at tale for sig selv, men enten skal over iscenesætterens, instruktørens eller formidlerens vridemaskine.

Ideen med at sammensætte fire orkesterværker af fire homoseksuelle komponister, den engelske kvindelige komponist Ethel Smyth, hendes landsmand Benjamin Britten, polske Karol Szymanowski, og russeren Tchaikovsky, er set ud fra en ren musikalsk vinkel både speciel og multifacetteret i sit kunstgreb, især fordi de fire valgte værker til denne kapelkoncert er så vidt forskellige fra hinanden i både tonesprog, varighed og substans.

Koncerten indledtes med Smyths korte tonedigtning On the Cliffs of Cornwall, der som en brusende stormmusik blev løftet op og ud af orkestret af Søndergaard, der med sin direktionsgestik i udpræget og sjælden grad evner at hente tonerne op til sig selv på podiet i stedet for at kaste den ned og ud til musikerne.

Denne sikre musikalske åbning stod i stærk modsætning til det følgende klaverkoncert-lignende ungdomsværk af Britten, Young Apollo (op. 16), der blev kompetent foredraget af pianisten Christian Ihle Hadland, som også var solist i det efterfølgende værk af Szymanowski. Brittens komposition udbreder sig over godt 10 minutter som en art udpræget, ja nærmest kønsløs passagemusik, der tager form af en slags parade klaverkoncert, uden dog nogensinde at komme i ægte dialog med orkestret og med klaverstemmen fremstående som et nærmest uafhængigt delelement af værket.

Szymanowskis ligeledes godt 10 minutter lange Symfoni nr. 4 (Sinfonia concertante, op. 60), blev på samme vis anført af Søndergaard med stort overskud og sikker direktion. Ikke desto mindre efterlader værket en med indtrykket af en overmåde knudret og sammenfiltret musikalsk tekstur, lige bortset fra symfoniens korte krystallinske midtersats. Hovedindtrykket bliver dog billedet af en dyster ormegård af alskens sammenvævede musikalske ingredienser.

Efter pausen fulgte Tchaikovskys Symfoni nr.4 (f-mol, opus 36), der med al sin lyriske sangbarhed og vældige dynamiske orkesterudladninger stod skarpt tegnet, omend orkesterklangen her var alt for hård hos især violingruppen, og dermed ikke levnede meget rum for den særlige slaviske toneklang, der netop betegner Tjajkovskijs sublime orkesterkunst.

Samlet set fik koncerten velfortjent bifald fra det - ak – alt for fåtallige publikum, der vel rummede omkring godt 300 tilhørere i Operaens store akustiske sal. Det kan både mærkes og høres, at orkestret spillede for et  så tyndt besat tilskuerrum. Mon ikke Det Kongelige Teater har sovet i timen med formidlingen af denne koncert. De manglende salsprogrammer til publikum udviser heller ikke just rettidig omhu for afleveringen af denne ellers prisværdige kapelkoncert.

Tjek os ud

Musik

Annonce

Kedelig kold og med bølgepomfritter

Tivoli har budt den populære burgerbar Gasolin Grill indenfor i sin smukke have. Om det var klogt vil tiden vi...

For lidt over et år siden besøgte vi Tivoli for at sætte fokus på de steder der havde...

Tivolis bedste burger!

Findes der noget bedre end en rigtig juicy burger, en burger hvor du med en mundfuld kan smage lidt af det hel...

Tivoli slår sig op som byens største spisested, og det er ganske rigtigt. I Tivoli er der noget f...

Stig Rossen er triumferende sikker i rollen som Jabbadoor i den nye flotte udgave af Atlantis i Tivoli.

Hil Atlantis!

Tivoli og Mikkel Rønnow har lavet en smuk og elegant udgave af Atlantis der gør hvad den kan for at skjule vær...

17. sep

Sex education er tilbage

Vi skal endnu engang tilbage til Netflix’ originale serie Sex Education hvor vi selvfølglig igen skal møde de ...

16. sep
Det er Lars Mølsted som Den Store Stygge Ulv der får hele salen hvinende med sig i musicalen De tre små grise på Fredericia Musicalteater.

En, to, tre små grise

Fredericia Musicalteater genåbner med en frisk musical for hele familien.

15. sep
Sofie Elkjær Jensen kan ikke holdes nede som det lysende midtpunkt i Faust på Operaen, her omgivet af dansere fra Tivoli.

Faust til låns – med benspænd

Alle komponister skriver på baggrund af hvad de har hørt og set i deres liv, og alle kunstnere skaber for og...

11. sep