Det Kongelige Kapel på plads til koncert på Operaen., Foto Christian Als

På rejse fra Mozarts forværelse til hans evige hvile

Af Knud Arne Jürgensen 4. februar 2022

Kapelkoncert med Haydns symfoni nr. 44 og Mozarts Requiem på Operaen.

Titel: Kapelkoncert

Teater: Det Kongelige Teater, Operaen

Spilleperiode: 3. februar 2022

Det Kongelige Kapels koncert på Operaens scene, anført af engelske Julia Jones, indledtes med Joseph Haydns symfoni nr. 44, der med sin mol toneart og mange markante dynamiske udladninger, giver et sjældent intenst indblik i Haydns ellers undertiden noget ensformige og stereotypiske symfoniske univers, når dette er allerbedst.

Med et lidt løst indledende greb om orkestret bevægede Jones sig med sin direktion hurtigt ind mod symfoniens kerne med en stigende intensitet og autoritet, hvilket førte kapellet til sit orkestrale klimaks i Adagio-satsen og dens efterfølgende forrygende Presto-finale, mens symfoniens to første satser fremstod noget mere uprægnante og rutineprægede.

Især Adagio’en peger direkte hen imod Mozarts senere så mesterlige Divertimento nr. 15 og det i en så tydelig grad, at man hos Haydn nærmest føler sig placeret i forværelset til Mozarts eget kompositions-kammer. De uhyre sarte og alligevel klart gennemtrængende klanglige vekselvirkninger i denne Adagio kom til sikker og afklaret udførelse, der tjener både dirigenten og kapellet ligefuldt til ære. Orkestret var på dette tidspunkt tillige så ansporet af de orkestrale klangvirkninger, at den voldsomt kontrasterende og udfarende Presto-finalesats kun føltes som en naturlig følgevirkning af Adagio-satsens forudgående inderlige intimitet. Den samlede strygerklang lød andetsteds i symfonien dog gennemgående lidt tør og rå, hvorimod alle træblæserne fremstod med både forbilledlig præcision og udsøgt klangskønhed.

Det samme kan siges om orkesterspillet i Mozarts Requiem, hvor vi kom helt ind i hans ultimative kompositionsunivers. Hvad der til stadighed forbløffer ved dette apoteotiske værk over Mozarts egen livsgerning, er den store vitalitet, virilitet og næsten operasceniske intensitet, der musikalsk gennemstrømmer så godt som alle de liturgiske satser. Uanset hvor meget Mozart reelt selv nåede at færdigkomponere sit værk eller ej, så står hans Requiem tilbage som et uhyre helstøbt værk, der fejer enhver indvending om en teoretisk manglende autenticitet af banen.

Requiem blev fornemt forløst under Jones’ dynamiske ledelse og blev for de vokale solopartiers vedkommende både markant og stilsikkert fremført, især af sopranpartiet (sunget Clara Cecilie Thomsen) og i baspartiet (udført af Nicolai Engberg), der begge udmærkede sig ved personlige og velindordnede indsatser i helheden.

Særligt stærkt stod operakorets bidrag, der rakte fra de tonale pergamentagtige lydbilleder til stærkt stålsatte korsatser (alle samlet indstuderet af korsyngemester Steve Moore), og som tilsammen gav den ideelle vokale indramning af værkets udførelse.

At komme på besøg hos Mozart i hans inderste sjælekammer var med denne udførelse en oplevelse, af både sjælden intensitet og sjælsudfordrende karakter.

Tjek os ud

Musik

Annonce

Den første forårstur – hvor skal vi tage hen? 

Rejs dig lykkelig – kan man egentlig det? Varmen og solen er med til at gøre dig gladere i sindet, så lider du...

Ja, foråret begyndet så småt at banke på, og selvom der umiddelbart er længe til...

Tag på rejsemesse og få inspiration 

2022 var året, hvor vi næsten havde lagt coronaen bag os, og med en fifty-fifty fordeling på at nogle stadig h...

Vi har for længst lagt sommeren bag os, og det kan på sin vis være trist nok, men man siger ...

En gennemgående sketch om den danske folkefest er en af de mange gode numre i årets Amager Revy.

Festlig revy på Amager

Årets Amager Revy er en festlig og sjov omgang med gode numre og gode skuespillere på scenen. 

24. mar
Næsten hele ensemblet på scenen i Den Jyske Operas udgave af Tryllefløjten.

Tryllefløjte uden meget tryl

Den Jyske Opera har sendt Mozarts populære opera Tryllefløjten på landevejen i familievenlig længde.

12. mar
Hele ensemblet i den satiriske musical om grundlæggeren af Ikea Ingvar! på Fredericia Musicalteater.

Svensk højsang i Ikea-musical på Fredericia Musicalteater

Det er friskt og befriende, at Fredericia Musicalteater kaster sig over den svensk/tyske musical Ingvar! om Ik...

12. mar
Neel Rønholt og Silas Holst er Sandy og Danny i den nyeste udgave af Grease med One & Only Company.

The One That I Want

One and Only har igen sat musicalklassikeren Grease på scenen, og det er en festlig og glad aften med gode præ...

12. mar