Foto Screenprint Youtube

Maria Callas: The revivalist #2

Af Idia Legray 10. december 2023

XQ28’s opera- og Callas-ekspert, Idia Legray, byder læserne velkomne til andet afsnit af en Callas-adventskalender.

Giacchino Rossini (1792 – 1868): ”Armida” (1817)

“D’Amore al dolce impero”

Der gik et par år, før operahusene for alvor fik indstillet sig på, at Callas havde andet at byde på end Isolde, Turandot og Aida, men i 1952 begyndte der for alvor at ske noget. På La Scala sang hun Konstanze i den italienske premiere på Mozarts ”Bortførelsen fra seraillet”, og i Firenze, hvor hun året før var blevet betroet den yderst krævende kvindelige hovedrolle i Verdis på det tidspunkt sjældent opførte ”Siciliansk vesper”, fandt man nu Rossinis ”Armida”, der ikke var blevet spillet nogen steder siden premieren mere end 100 år før, frem til Callas.

Armida er den allermest virtuose af alle Callas’ roller, og i 1952 behøvede hun ikke at gå på kompromis rent vokalt. Kombinationen af den tunge, mørke stemme, de præcise koloraturer, perfekte triller og kraftfulde høje toner sammen med Callas’ unikke evne til at indgyde musikken med troldkvinden Armidas stærke følelser, gjorde forestillingerne til en stor succes – og Callas havde endda kun haft fem dage til at lære sin rolle.

I dag skal vi lytte til en live-optagelse fra en koncert fra slutningen af 1954, som Callas sang sammen med den legendariske italienske tenor Beniamino Gigli. Callas inkluderede Armidas arie fra anden akt, og selvom hendes stemme ikke havde samme vægt som to og et halvt år tidligere, beherskede hun stadig Armidas musik som ingen anden og ydede en virtuos kraftpræstation.

 

God fornøjelse og god anden søndag i advent!

Se her

 

Tjek os ud

Musik

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

 RODOLFO - Konu Kim; MIMÌ - Yana Kleyn

Skuffende prosaisk copycat-"Bohème" i Malmø

Malmö Opera transponerer Puccinis "La bohème" fra 1830'ernes Paris til 1960'ernes New York City og låner i pro...

27. mar
Der er knald på koncert-feelingen hos ensemblet i musicalen We Will Rock You os Lion Musicals.

Rockende nonsens 

We Will Rock You bliver aldrig en god forestilling, men hos Lion Musicals i Tivoli får den en tiltrængt ironis...

20. mar
 Teit Kanstrup og Mathias Hedegaard

Uindfriede løfter på Gamle Scene 

Den Jyske Opera turnerer med Schierbecks eneste opera, ”Fête galante”, hvis betragtelige skønhed hæmmes af en ...

12. mar
Det er især hos de modne medvirkende at musicalen Sttrictly Ballroom virkelig fungerer.

Flot afdansningsbal for en musicalstjerne

Strictly Ballroom med One and Only Company bliver en flot finale for den dansende musicalstjerne Silas Holst ,...

25. feb