I Teater Malstrøms 2019 Burlesque er der ikke bare bare bryster og suggestive bevægelser: Der er også en historie. Med hætte over hovedet og i hundesnor føres en mystisk Alice ind på scenen af en fantastisk hattemager med galskaben lysende ud af øjnene – og straks er vi suget ind i forestillingens blanding af mystik, nysgerrighed og stemningsfyldt musik.
Titel
Burlesque
- inspired by Alice in Wonderland
Sted
Teater Malstrøm
på det Bruunske Pakhus
Fredericia
Spilleperiode
28. februar - 13. april 2019
Skrevet i samarbejde med gæsteanmelder John Jakobsen
Hurtigt får vi den erotiske undertone som er gennemgående i forestillingen, ind under huden. Alice følger kaninens bagdel mens den bevæger sig i hurtige cirkler tæt på stolen Alice sidder i. En fantastisk blanding af bunny girls, sm-kostumer og festklædte personer af mange køn nærmest fyger os om ørerne.
Efter at have været tilskuer til de dekadente løjer en tid begynder den ellers så ærbart udseende Alice at tage tøjet af og griber fat i polestangen på scenen. Herfra griber hun også bevægelsesfriheden i en blanding af ynde og begær. Det drager os som publikum ind i et imponerende univers af fascination imens Alices med lethed viser sine elegante og æstetiske bevægelser omkring polestangen.
På Teater Malstrøm er det kun en håndfuld folk bag scenen – instruktør, kapelmester, voice coach, kostumier mv. – som er professionelt uddannede fagfolk. Skuespillerne er alle meget dygtige amatører som virkelig får lov at vise hvad de kan i sikre hænder og et "rigtigt" teater-setup – og det virker perfekt. Skuespillere af alskens køn, størrelse og aldre får lov at folde sig ud – og de fleste gør det drøngodt. De mange, mange kostumer er (under professionel ledelse) lavet af 14 frivillige kvinder i aldre fra 19 til 74 – og resultatet er fejende flot og fantastisk.
Instruktøren Michael Hansen har formået at skabe en flot rød tråd i første akt hvor vi bliver draget ind i det skæve, mærkelige og finurlige univers fra Alice in Wonderland. I en blanding af mange ekstremt flotte kostumer og sang følger vi Alice i hendes møde med de forskellige karakterer. Sangene er velvalgte, godt tilpasset handlingen og fremføres fantastisk flot med playback med vel tilpasset koreografi – alt sammen på en baggrund af hovedsageligt egenproducerede videoer på storskærm.
Anden akt kan ved første øjekast virke lidt rodet, men i virkeligheden er det nok selve tanken. Det hele forgår nemlig i en vandpibe-rus. Vi kommer igennem en musikhistorie fra adskillige årtier fra det 20. århundrede. Alice bliver lidt væk i det hele selvom hun dukker op hist og her, men stemningen i lokalet steg og steg, og med sangen Zu Asche, Zu Staub fra TV-serien Babylon Berlin var de gamle bærebjælker tæt på at give efter.
Det kan varmt anbefales at lægge vejen forbi Fredericia og få en festlig aften i sensuelt men på ingen måde lummert selskab på Teater Malstrøm.