De fire medvirkende i Becketts klassiker Mens vi venter på Godot på Sorte Hest., Foto Robin Skjoldborg

Mens vi venter på vejen ud

Af Per Lundsgaard 7. september 2020

Teatret ved Sorte Hest har kastet sig over Samuel Becketts absurde klassiker Mens vi venter på Godot - som faktisk bliver meget aktuelt i en verden der venter på en vej ud af en krise.

Titel: Mens vi venter på Godot

Teater: Teatret ved Sorte Hest

Spilleperiode: 4. september - 10. oktober

Klassikeren Mens vi venter på Godot er blevet spillet mange gange før, så lige så mange skuespillere har givet liv til de to vagabonder Estragon og Vladimir ikke kun i Danmark - men i hele verden. Becketts skuespil fra 1953 er nemlig en hyppig gæst på teaterscener kloden rundt.

Der er også en masse fortolkningsmuligheder i sin absurde opbygning. De to mænd Estragon og Vladimir mødes ved en landevej for at vente på Godot, der skal tage dem med videre og væk fra den fastlåste situation de er midt i, og som synes uendelig trist og deprimerende. Eneste afveksling er et brutalt besøg af magtmennesket Pozzo med tjeneren Lucky i stram snor. 

På Teatret ved Sorte Hest får vi en version der går tæt på sine figurer - i og med at det er et lille teater, men også i spillet og stemmeføringen. Vi kan faktisk ikke komme tættere på de medvirkende end i dette lille charmerende og varme teater, og det gør at der kan komme et utal af fine underspillede nuancer i både sprog og spil og det absurd sjove kan pludselig blive hjerteskærende ægte. Det er hvad der gør denne opførelse så fin og speciel og Nicolas Bro som Estragon og Mads Wille som Vladimir er begge rørende morsomme og gysende gribende mens Steen Stig Lommer er både brovtende brutal og ynkelig som Pozzo og Kristoffer Helmuth giver Lucky en farlighed der gør at vi som publikum bliver interesseret i at vide mere om ham. 

Becketts skuespil rammer ekstra hårdt lige nu i en verden hvor vi alle ser ud til at gå og vente på Godot der skal føre os ud af den Corona-krise vi befinder os i - en vej ud af ensomheden og isolationen. 

Maria Vinterberg har iscenesat med en grundighed og sans for detaljer der dog i begge akter for forestillingen til at løbe en smule tør for tempo og intensitet. Dekorationen af Marianne Nilsson er en enkel livets landevej, en den gør også at man fokuserer på skuespillerne. 

Det er en forestillingen der til trods for sin alder taler til et publikum lige nu - man venter gerne i så godt selskab i de næsten tre timer forestillingen varer.

Tjek os ud

Teater

Annonce
 Firenze

5 fantastiske byer til en forlænget weekend

Foråret er en perfekt tid til at tage på opdagelse i Europa. Uanset om du vælger Berlins moderne vibe, Firenze...

Selvom det er mere klimavenligt at rejse med tog eller bus, er fly stadig det foretrukne transportmiddel for d...

Hvordan skal rejsen i 2025 forgå?

I takt med at klimakrisen eskalerer, bliver spørgsmålet om, hvordan vi rejser, stadig mere presserende. Skal v...

Er det et fly? Er det et tog? Eller er det en bus? Man kunne næsten tro, vi taler om Superman, men sandh...

  Antique, My Number One

Eurovision 2005: Jubelår i Kyiv og græsk sejr med Helena Paparizou

Vi er nu nået til 2005 – året hvor Eurovision kunne fejre sit 50-års jubilæum. Det blev markeret med et farver...

12. maj
 Nocturne - secret garden

Eurovision 1995: En nordisk sejr med stilhedens kraft

Vi fortsætter vores rejse og lander i året 1995 – en tid, hvor Eurovision tog en mere kunstnerisk drejning med...

11. maj
 La det swinge

Eurovision 1985: Norsk triumf og Grand Prix-hygge i Göteborg

Vi er nået til 1985 i vores tidsrejse gennem Eurovisionens historie. Et år, hvor Norge for første gang smagte ...

10. maj
 Ding-A-Dong

Eurovision 1975: Sveriges debut som værtsland og starten på det pointsystem, vi kender i dag

Vi fortsætter vores rejse gennem Eurovisionens historie og gør nu stop ved året 1975. Det var året, hvor Sveri...

8. maj